Leidinggeven aan millennials

22/10/2019 Leestijd: 6 minuten

Voor mij zijn de millennials een inspirerende doelgroep. Ik heb er regelmatig mee te maken in mijn coachpraktijk, tijdens mijn werk bij Expand en ook privé door mijn oudste dochter van 20 jaar. Mede daarom ben ik er boeken en artikelen over aan het lezen. Zo kreeg ik het boek van Thijs Launspach in handen, met de titel ‘Werken met Millennials’. Wat een gaaf boek en wat een herkenning. Ik las het op een zaterdagavond in een keer uit.

Mijn ervaring

Hieronder gebruik ik de informatie uit het boek en leg ik een link met mijn ervaring. Ik werk als talent acquisition & development consultant bij Expand. Sinds anderhalf jaar zijn er drie millennials onderdeel van ons team (generatie Y). Wat een kleurrijk en ambitieus drietal. Mijn andere collega’s zijn net als ik geboren in de  periode hieraan voorafgaand  (generatie X). Hoewel het aanvankelijk door de nieuwe dynamiek best even wennen was om met twee generaties in een relatief klein team te werken, kunnen we nu zeggen dat de kracht van het team alleen maar verder verstevigd is.

Ik ervaar dat het werken met millennials ontzettend veel energie en plezier geeft. Het brengt innovatie en alertheid, evenals beweging en een bredere focus. In eerste instantie brachten de verschillen in wensen en behoeften echter wat onrust. De young professionals stelden zaken ter discussie, een andere kijk op zaken en een onafhankelijke houding. Ze toonden grote ambitie, enorme nieuwsgierigheid en waren gewend om positief-kritische feedback te krijgen en geven. Mede door de open cultuur, de positieve spirit en drive die we allemaal hebben, is het team ondernemender, creatiever en daarmee ook succesvoller geworden.

De uitdagingen voor twee generaties

Wat zijn nu de uitdagingen om deze twee generaties met elkaar te laten samenwerken? Hoe zorg je voor een manier van werken waarbij de beoogde resultaten worden bereikt? Hoe zorg je ervoor dat verschillen in generaties juist het positieve verschil voor onze klanten gaan uitmaken? Hoe zorgen wij ervoor dat iedereen zijn/haar talenten kan benutten en zich van waarde voelt voor de organisatie?

Binnen het team ervaar ik dagelijks de frisse invloed van de jonge generatie. Ze stimuleren de meer ervaren collega’s om bij de tijd te blijven. Waar een van hen zeer ondernemend is, duidelijk zijn mening geeft en focust op verbetering, zorgt de andere collega ervoor dat we blijvend zijn aangehaakt op het gebied van social media en wordt er voortdurend gezocht naar klantbehoeften. De andere young professional brengt weer digitale creativiteit mee en gaat makkelijk om met verschillen tussen mensen. Zomaar een paar dingen die mij zijn opgevallen.

Tegelijkertijd hebben de nieuwkomers hun ervaren collega’s nodig om vakkennis op te doen en zich te blijven ontwikkelen via coaching en reflectie. Ze willen gehoord worden en bijdragen aan verbetering. Het vraagt een continue dialoog, naar elkaar luisteren, contact zoeken en verbinden. Ik geloof in deze prachtige combinatie van ervaring en de frisse blik. De verschillende generaties hebben de kracht om juist samen te zorgen voor cultuurverandering en impact. Bij Expand zie ik daar iedere dag de meerwaarde van.

Diversiteit helpt om succesvol te zijn en blijven

Om succesvol te zijn hebben organisaties diversiteit nodig. Wij zien het ook bij onze relaties. Elke nieuwe generatie heeft iets anders in te brengen. Met jonge talenten kijk je weer opnieuw naar je business focus, de manier waarop je met je klanten omgaat en hoe je hen het beste kunt bedienen.

Om van hun inbreng te profiteren, is het belangrijk dat je zorgt voor werkplezier, erkenning en ontwikkelmogelijkheden. Millennials hebben autonomie en ruimte nodig om te leren. De zittende generatie wordt uitgedaagd om zich open te stellen voor deze nieuwe ideeën. Het is de uitdaging dat er een continue dialoog is op basis van respect en vertrouwen om patronen, werkafspraken en de manier van werken tegen het licht houden. Het gaat volgens mij om de balans tussen invoegen en toevoegen. De kleur aannemen van het bedrijf, maar ook de ruimte geven om fris en vrij te handelen.

De kunst van het optimaal samenwerken is het leren waarderen van de verschillen. Ieders specifieke kwaliteiten benutten en eventueel een gulden middenweg vinden. Prachtig om te ervaren hoe we gegroeid zijn in de samenwerking en communicatie.

Een andere manier van leidinggeven

Leidinggeven aan millennials is een prachtige verantwoordelijkheid. Als leider dien je de juiste taal te spreken. Genoeg erkenning en support te geven zonder te soft te zijn. Bemoeien waar dat nodig is, maar het jonge talent ook zijn of haar gang laten gaan. Wanneer je als leidinggevende zorgt voor de juiste voedingsbodem, voor de juiste omstandigheden, voor erkenning en de juiste feedback wanneer gedragsverandering gewenst is, zorg je ervoor dat deze jonge mensen kunnen groeien.

Psycholoog Martin Seligman, grondlegger van de positieve psychologie, beschrijft vijf voorwaarden om te floreren. Hij beschrijft het ‘PERMA’ model.

P: Positive emotions: werk dient een gevoel te geven, tot op zekere hoogte ‘leuk’ te zijn en misschien zelfs elementen van spelen te bevatten;
E: Engagament: het gevoel betrokken te zijn bij je werk, het gevoel hebben dat er naar je geluisterd wordt;
R: Relationships: zinvolle en stabiele relaties met je collega’s, een vertrouwensband met je manager of leider;
M: Meaning: het gevoel dat je werk zin heeft en een bijdrage levert aan de wereld;
A: Accomplishment: het gevoel dat je iets bereikt met je werk, dat je stappen zet en dat het werk uitdagend genoeg voor je is.

Door als leider deze factoren te bevorderen kun je ervoor zorgen dat de nieuwe generatie in een organisatie groeien. Hiermee zet je hen in hun kracht. Maar voordat je ze in ‘hun’ kracht kunt laten staan, moet je er eerst voor zorgen dat ze erachter komen dat ze kracht hebben en dat ze deze kracht kunnen gebruiken voor de verbetering en versterken van deze kracht. Dit is wat een echte leider kan bereiken. De onderstaande basis principes kunnen je helpen dit type leider te zijn.

Image result for leidinggeven aan millennials boek

Millennials laten floreren in 10 stappen

  1. Houd een vinger aan de pols
  2. Geef als leidinggevende/collega het goede voorbeeld
  3. Zorg dat je weet waar een probleem vandaan komt, voorkomt symptoombestrijding
  4. Gebruik coachingsvaardigheden
  5. Bevorder stressbestendigheid
  6. Zet in op soft skills
  7. Stel voorbeelden m.b.t. gezond gedrag
  8. Geef inzicht in potentie (talenten) en grenzen
  9. (negatieve) feedback geven
  10. Biedt verantwoordelijkheid en veiligheid.

Millennials zijn ambitieus, vindingrijk en innovatief. Ze willen graag met hun werk een bijdrage leveren aan de wereld. Ze passen zich snel aan en zijn flexibel en zijn goed in netwerken. Het zijn de leiders van de toekomst.

Tegelijkertijd zijn deze jonge mensen nog volop in verandering als je jouw organisatie binnenkomen. Ze stellen vragen als: wie ben ik, wat wil ik en wat kan ik? Deze vragen zorgen voor wendbaarheid omdat nog veel open ligt, maar veroorzaken ook onzekerheid en soms richtingloosheid. Hier krijg je als leider ook mee te maken. Dit alles maakt het werken met deze generatie enerverend. En in welke mate je dat uitdagend of spannend vindt verschilt van persoon tot persoon.

Ik vind het samenwerken met deze doelgroep inspirerend en uitdagend. Ik ervaar iedere dag de toegevoegde waarde van het werken met twee generaties. Het maakt iedereen beter, alerter, ondernemend en creatief. Ik ben ervan overtuigd dat dit onze klanten ten goede komt en bijdraagt aan duurzame relaties.

2 reactie(s) op “Leidinggeven aan millennials”
  1. 25-10-2019 om 09:38 - Myriam schreef:

    Leuk om te lezen hoe jij ons team beschrijft en ook gezien vanuit jouw expertise en coachingsachtergrond. Ik herken het helemaal, zeker als een van de oud gedienden 😉
    Heel waardevol die combinatie van generaties in één team!

  2. 30-10-2019 om 11:39 - Thijs Launspach schreef:

    Te gek artikel Corinne!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


De verificatie periode van reCAPTCHA is verlopen. Laad de pagina opnieuw.