Leren opleiden (voor bedrijven)

18/01/2008 Leestijd: 3 minuten

Opleidingen moeten zich aanpassen aan steeds snellere ontwikkelingen. Een van onze oplossingen is het competentiesysteem, waar ik eerder over schreef. In de lijn van kritiek heb ik twee video’s die ik erg sterk vind. Op basis daarvan wat constructieve opmerkingen over opleidingen.

Education today and tomorrow
Een creatieve manier om te laten zien dat onze manier van opleiden en werken niet meer op elkaar aansluiten. Studenten zitten lang in colleges, maar voor hun werk zit je tegenwoordig vooral achter je computer. De maker van de video vraagt zich af of die collegezalen een goede voorbereiding zijn.

Hoe dan wel?

Hoe moet het dan wel? Dat is een vraag die ik in de praktijk nog niet (volledig) beantwoord heb gezien. HBO’s en universiteiten beginnen met digitaal leren, maar veel studenten pakken het niet op. De software heeft kinderziektes en dat schept een drempel voor veel studenten om goed gebruik te maken van de aanwezige mogelijkheden. De eerlijkheid gebied te zeggen dat deze visie berust op eigen ervaring (uit mijn netwerk) en niet op een onderzoek.

De makers van de video’s zijn van mening dat digitaal leren beter aansluit bij de manier van leven van studenten. Zij zijn gewend om websites te lezen, informatie onmiddellijk te kunnen vinden in hapklare brokken, met links naar meer. Ze zoeken eerst op wikipedia en dan in de bibliotheek. Ze zoeken zelfs in de bibliotheek op basis van wat ze op wikipedia hebben gevonden, dat is sneller en gemakkelijker.

Laat ik ook meteen verkondigen dat ik de visie van de videomakers maar ten dele wil onderschrijven. Veel mensen lezen liever boeken dan websites. Er zijn genoeg argumenten voor en tegen digitaal leren en ik steun volledig de combinatie die veel scholen maken. Op de universiteit van Utrecht is dit allemaal zeer goed geregeld. Maar daar schrijf ik dit artikel niet voor. Ik wil een link leggen naar mogelijkheden voor bedrijven.

Voor bedrijven

Als bedrijf wilt u uw werknemers zo goed mogelijk opgeleid hebben. Werknemers moeten op de hoogte zijn van recente ontwikkelingen. En natuurlijk moeten zij de kneepjes van het vak zo goed mogelijk kennen. Een ideale manier om dat te doen is het uitwisselen van ervaring. In de lijn van de video’s die ik hierboven noemde zouden we de conclusie kunnen trekken dat dit leren niet per se hoeft te gebeuren door een dure cursus. Ik wil zeker niet zeggen dat cursussen en opleidingen geen waarde hebben. Maar wanneer u bepaalde kennis in uw organisatie wil scheppen zijn er misschien alternatieven mogelijk.

Een alternatief is een goed gebruik van digitale kennis en communities en netwerken. Of nog beter, een combinatie van. Een mogelijkheid die ik helaas nog weinig bedrijven heb zien benutten. Denk bijvoorbeeld aan Xing, een met Hyves vergelijkbare site waar je (net als op Hyves) onderwerpen kunt plaatsen en daarover in discussie kunt gaan met andere professionals. LinkedIn heeft een vergelijkbare vragenfunctie, maar daar ben ik minder van gecharmeerd. Buiten de wat grotere netwerksites zijn er ook vakfora, waar ik HRNetwerk een zeer geslaagd voorbeeld van vind. Weblogs zijn natuurlijk ook een zeer bekend voorbeeld. Door contact te houden met mede professionals en in discussie te blijven en door oude discussies te lezen is het mogelijk visie te ontwikkelen en nieuwe standpunten te vergelijken. Zie het allemaal maar als online miniconferenties met vrijwillige sprekers.

Om deelname aan dergelijke websites aan te moedigen zou u als bedrijf werknemers voor wie dat relevant is bijvoorbeeld op vrijdagmiddag een uur lang deze discussies kunnen laten voeren. Een vaste tijd beperkt de hoeveelheid tijd die deze activiteit per week inneemt. En het is meteen een mooie manier om de inhouse kennis van uw werknemers te laten zien.

Discussieert u mee?

0 reactie(s) op “Leren opleiden (voor bedrijven)”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


De verificatie periode van reCAPTCHA is verlopen. Laad de pagina opnieuw.