Liefde op de werkvloer: hoe ga je daarmee om?

08/02/2022 Leestijd: 3 minuten

De kranten staan er de afgelopen weken vol mee; ongewenst gedrag op de werkvloer. Maar de liefde op de werkvloer, hoe staat het daarmee? Wat doen we als onschuldig appverkeer uitmondt in een relatie op het werk? Heb je daar als werkgever beleid voor opgesteld? En hoe wil je hier als medewerker mee omgaan?

Het was het jaar 2000, het jaar waarin ik mijn liefde ontmoette op het werk. Een onschuldige liefde, want we waren nog heel jong. Bij de bakker om de hoek bloeide er iets op wat nu is uitgegroeid tot een gelukkig gezin met drie kinderen. Als onze werkgever destijds had gezegd dat het niet was toegestaan om verkering te hebben, hoe had ons leven er dan uitgezien?

Een broedplaats voor liefde

Maar liefst 20% van de werkenden heeft wel eens een relatie op de werkvloer gehad. Dat is ook niet gek, want je brengt veel tijd door op je werk. Maar kan je daarmee je baan in gevaar brengen? Wat betekent dit voor je functie?

In principe is de keuze van je partner privé. Ook als je je nieuwe liefde op het werk vindt. Daar heeft een werkgever niets mee te maken. Medewerkers kunnen iets vinden van de relatie of de partner van een van hun collega’s, maar het is aan de werknemer hoe hij/zij daarmee omgaat. Zo is het ook in de wet geregeld. Er zitten zelfs voordelen aan verliefde collega’s, want deze medewerkers zijn minder vaak ziek en meestal veel productiever.

De gevolgen van liefde en relaties op het werk

Natuurlijk verdient iedereen liefde. Hoe romantisch is het om jouw grote liefde op je werk te ontmoeten en voor altijd met elkaar samen te blijven? Als HR-adviseur heb ik echter helaas al een aantal keer meegemaakt dat een relatie op het werk voor wat problemen zorgde. Met name omdat er wat conflictsituaties ontstonden waar de beide medewerkers op een ander vlak mee te maken hadden.  In beide gevallen was de relatie niet ‘formeel’ bekend gemaakt, wat het nog ongemakkelijker maakte.

Een aantal voorbeelden waarin liefde op het werk minder onschuldig kan zijn:

  • De relatie tussen een leidinggevende en medewerker;
  • De relatie tussen een directielid en medewerker;
  • De relatie tussen twee medewerkers in één team;
  • De relatie tussen een werknemer en een belangrijke leverancier of klant.

Als werkgever omgaan met relaties op de werkvloer

Als je als leidinggevende een relatie met een medewerker aangaat, moet je hier zorgvuldig mee omgaan. Als je er namelijk niet eerlijk over bent, kan het je je baan kosten.

En hoe wil je als werkgever omgaan met relaties op de werkvloer? Is het wenselijk dat bijvoorbeeld een HR-manager een relatie heeft met iemand die in de OR zit? Hoe borg je integriteit? Wat betekent dit? Kunnen deze medewerkers thuis hun ei wel voldoende kwijt, zeker als de spanningen op het werk mogelijk hoog oplopen?

Dit zijn belangrijke vragen die je kunt vastleggen in een arbeidsvoorwaardenregeling. Je hoeft het als werkgever uiteraard niet te verbieden, maar het kan zeker wenselijk zijn om medewerkers te vragen hun relatie kenbaar te maken. Op deze manier kunnen alle partijen een goede inschatting maken over het werk en de gevolgen hiervan. Zeker als het om bijzondere onderlinge verhoudingen gaat.

Tot slot mijn tips voor liefde en relaties op de werkvloer:

  • Maak beleid voor liefde op het werk;
  • Spreek mensen aan als je vermoed dat er meer speelt dan een zakelijke relatie. Vraag wat er speelt en hoe de medewerker(s) hierin staat;
  • Maak het onderwerp van liefde op het werk bespreekbaar in het team;
  • Maak afspraken als er daadwerkelijk sprake is van een relatie tussen collega’s;

Hoe transparanter je over dit onderwerp kunt zijn, hoe beter. Dit geldt zowel voor werkgevers, maar zeker ook voor werknemers.

0 reactie(s) op “Liefde op de werkvloer: hoe ga je daarmee om?”

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.