Luisteren om te leren (juist managers!)

24/04/2012 Leestijd: 2 minuten

Actief  luisteren, oprechte interesse tonen, minder praten en meer in het NU leven, zou de communicatie tussen mensen sterk verbeteren. Het levert naar mijn mening tevens meer kwaliteit en energie op binnen organisaties.

Luisteren

Luisteren is geen passieve bezigheid. Je doet het met al je zintuigen, zoals je ogen, oren en gevoel voor prikkels en signalen uit je omgeving. Door te luisteren kun je veel van een ander leren,  je creatief vermogen kun je versterken en je raakt geïnspireerd. Samenwerken gaat beter en wordt leuker. In het algemeen vertellen mensen graag over wat ze hebben meegemaakt en wat ze doen in het dagelijks leven.

De balans tussen praten en luisteren

Een juiste balans tussen praten en luisteren vergroot het leervermogen binnen een onderneming. Door open vragen te stellen, een actieve houding aan te nemen en echt te luisteren, ontstaat er contact tussen mensen.  Je creëert hiermee  een betere uitwisseling van informatie en een prettige interactie. Dit lijkt in een periode van verzakelijking een belangrijke voorwaarde om als team en daarmee als bedrijf duurzaam succesvol te zijn.

Luisteren is overal en altijd belangrijk voor iedereen die wil communiceren en echt met een ander een relatie aan wil gaan.  Luisteren is de allerbelangrijkste communicatieve vaardigheid. Het is nog waardevoller dan vlot kunnen spreken en goed kunnen schrijven. Effectieve communicatie begint bij goed luisteren.

Hoe het bedrijven kan helpen

Als managers goed luisteren, kunnen ze veel ideeën halen uit andere mensen. De beste oplossingen ontstaan door elkaar te betrekken bij onderwerpen en elkaar te inspireren tot out of the box denken.  Zet de ontvanger aan, laat anderen ideeën uiten en neem die gretig in je op. Het is een gegeven dat  niemand alles kan weten en dat ondersteunt het belang van luisteren. Veranderingen en ontwikkelingen ook binnen het vakgebied Human resources gaan snel. Bijblijven is belangrijk en daarbij kan goed luisteren naar mensen in je netwerk en directe omgeving je uitstekend helpen.
De beste manier om te leren is  jouw luistervaardigheid te vergroten en dagelijks te benutten. Wanneer dit bewustzijn wordt vergroot, zal iedereen daar in de praktijk voordeel van ondervinden.

Succes met luisteren. Stilte is fijn!

0 reactie(s) op “Luisteren om te leren (juist managers!)”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


De verificatie periode van reCAPTCHA is verlopen. Laad de pagina opnieuw.