Maakt de manager de juiste keuze?

14/11/2012 Leestijd: 2 minuten

In het moderne personeelsbeleid is de (lijn)manager verantwoordelijk voor de toepassing van het HR-beleid.
De afdeling HRM ondersteunt de manager met diverse HR-regelingen en -procedures zodat het spel overal in de organisatie op dezelfde manier wordt gespeeld, althans in theorie.

De praktijk wijst uit dat de manager toch graag zijn eigen zienswijze toepast.

Wie kent niet de voorbeelden van de manager die:

  • de medewerker al de toezegging op een salarisverhoging heeft gedaan;
  • bij aanstelling van een nieuwe medewerker een net wat ander salaris heeft afgesproken dan in de loonschaal past;
  • een medewerker al ontslag heeft aangezegd zonder een deugdelijk ‘ontslagdossier’ of geldige reden;
  • een dienstrooster heeft gewijzigd zonder rekening te houden met de arbeidstijdenwet;
  • enzovoorts.

Meestal mag je dan als HR-adviseur de zaak, al dan niet met de nodige frustraties, weer ‘rechtbreien’.

In de praktijk

Wanneer we wat beter kijken naar dergelijke praktijksituaties dan kunnen we stellen dat de manager zijn eigen besluiten neemt, vaak met de beste bedoelingen. Een dergelijk besluit wordt soms in de emotie van het moment genomen maar meestal nadat de manager er over heeft nagedacht, zich heeft voorbereid op zijn besluit zeg maar. Hij vergat helaas bij deze voorbereiding de specialist te horen, in dit geval de HR-adviseur.

Gegeven de praktijk lijkt het de uitdaging voor de HR-adviseur om tijdig, dat wil zeggen voordat het besluit is genomen, met de betrokken manager om tafel te komen om op grond van zijn deskundigheid de besluitvorming te beïnvloeden. Als eerste stap om dat voorelkaar te krijgen is het handig om die situaties waar het mis ging, zie bovengenoemde voorbeelden, met de manager te bespreken. Met belangstelling te vragen naar het hoe en waarom van het besluit en te vragen waarom hij het besluit heeft genomen zonder jou als specialist te horen.
De tweede stap is te komen tot afspraken over de manier waarop jij als specialist wordt betrokken bij de voorbereiding op dergelijke besluiten. En zorg ervoor dat:

  • je zichtbaar en bereikbaar bent;
  • zelf initiatief neemt voor overleg;
  • materiedeskundig bent;
  • je ‘business partner’ bent van de manager.

Boekentip:

Hetebrij Martin: Een goed besluit is het halve werk, van politieke spelletjes tot excellente besluitvorming (2011, Van Gorcum).

0 reactie(s) op “Maakt de manager de juiste keuze?”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *