Marketing en recruitment, twee geloven op een kussen?

10/03/2007 Leestijd: 3 minuten

Op 22 maart wordt voor het tweede keer de publieksprijs voor de meest aansprekende recruitmentsite van Nederland uitgereikt. Personeelslog staat er zeer uitgebreid bij stil en ook HRlog besteed er aandacht aan.

Volgens een persbericht van Intelligence Group: “de tien meest aansprekende, origineelste en best doorontwikkelde recruitmentsites zijn geselecteerd uit de ‘Nationale Monitor van de beste recruitmentsites 2007′, waarin ruim 300 recruitmentsites zijn geanalyseerd”.

En die tien recruitmentsites zijn dan: Luchtverkeersleiding Nederland, Heineken, Politie, Dienst Justitiële Inrichtingen, StibbeEiffel, Koninklijke Luchtmacht, Koninklijke MarineNautaDutilh en Clifford Chance.

Wat direct opvalt aan deze lijst is de aanwezigheid van Heineken, recent nog onderwerp van mijn onderzoek onder AEX bedrijven. En zoals kan worden nagelezen, was het met de kandidaatvriendelijkheid van de Heineken site juist zeer droevig gesteld.

Het is daarom jammer te zien dat de genomineerden (en daarmee uiteindelijk ook de ‘beste recruitmentsite’) worden gekozen op basis van multimediaal geweld in plaats van daadwerkelijke waarde voor de kandidaat.

Als deze sites als voorbeelden voor goede recruitmentsites worden gepositioneerd heb ik medelijden met de kandidaat. Na geïmponeerd door multimediale infomercials de directe behoefte te hebben ontwikkeld om bij dit ‘fantastische’ bedrijf te gaan werken zal de koude douche van het gebrekkige en vaak buitengewoon onvriendelijke online sollicitatieproces des te harder aankomen.

Is een recruitment site bedoeld om:

  • de directie te behagen,
  • veel geld te besteden aan corporate imago,
  • jaloezie punten te scoren ten opzichte van de concurrentie,
  • in de lijst van beste recruitmentsite van de Intelligence Group terecht te komen?

dan zijn alle genomineerden daar in geslaagd.

Is een recruitment site echter bedoeld om kandidaten een goede online recruitment ervaring te bieden; tot en met de online sollicitatie en daarop volgende reactie dan onstaat helaas een ander beeld.

Volgens de eigen site is Intelligence Group: hét onderzoeks- en adviesbureau op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie en recruitment in Nederland.

Misschien zou Intelligence Group er goed aan doen hun ronkende heiligverklaring te beperken tot arbeidsmarkcommunicatie en recruitment  aan anderen over te laten. Want daar heeft Intelligence Group, gezien deze 10 nominaties, duidelijk minder kaas van gegeten.

0 reactie(s) op “Marketing en recruitment, twee geloven op een kussen?”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *