Masterclasses arbeidsmarktcommunicatie op komst

03/01/2007 Leestijd: 2 minuten

Het vakgebied HRM is een nieuwe masterclass rijker. De onlangs in het leven geroepen AMC Academie biedt vanaf 17 januari 2007 de eerste serie van drie masterclasses aan op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie. Na het volgen van deze masterclass zou je zelf antwoord moeten kunnen geven op de volgende vragen:

  • Hoe vergroot ik mijn visvijer?
  • Welke wervingsmedia zet ik in?
  • Wat kan ik met employer branding?
  • Hoe zet ik nieuwe wervingstechnieken in?

De classes

Elke class behandelt een thema. Deze variëren van de basisbeginselen tot en met de strategische rol die arbeidsmarktcommunicatie speelt binnen een organisatie. Masterclass 1 zou de weg moeten wijzen in de wereld van arbeidsmarktcommunicatie. Dat het opstellen van wervingsadvies en personeels-advertentie deel uitmaken van deze trainingsdag, is dus nog niet zo gek. Masterclass 2 behandelt de ontwikkeling van arbeidsmarktcommunicatie, employer branding, het belang van online recruitment en eisen waar een effectief recruitmentplan aan dient te voldoen. Masterclass 3 is volgens de dagindeling op de website van AMC academie nog het meest praktisch opgezet.

De academie

AMC academie is een inititiatief van Martijn Hemminga (initiator van Amcinfo.nl en als adviseur over arbeidsmarktcommunicatie verbonden aan TU Delft) en Geert-Jan Waasdorp (oprichter en directeur van onderzoeks- en adviesbureau Intelligence Group). Het doel van de academie is om tot een brede kennisoverdracht te komen tussen werkgevers, reclamebureaus en mediapartners. Maar is een eigen weblog dan geen mooi medium dat bijdraagt aan het bereiken van voorgenoemd doel? Op het moment zijn de artikelen op de portal Amcinfo.nl niet interactief genoeg om kennis te delen. Er kunnen namelijk geen reacties op publicaties worden gegeven door willekeurige bezoekers.

Hoe het beter kan

De consequent door AMC Academie gebruikte beeldspraak ‘visvijver’ vind ik vreemd gekozen en te veel vanuit de werkgever gedacht. Werkgevers zijn toch al vaak geneigd te denken dat het belang van de kandidaat op de tweede plaats komt. Kijk naar het gros van de personeels-advertenties, waar het aanbod voor de kandidaat in slechts een algemeen zinnetje wordt omschreven. Een masterclass zou behoeften, belangen en mediaconsumptie van kandidaten als een van de uitgangspunten moeten stellen, als je dan toch mensen voorbereidt op de toekomst van het communicatievak in een krappe arbeidsmarkt.

Het blijft echter moeilijk om met dit soort kostbare evenementen van tevoren in te schatten wat je ervan op kan steken. Vanaf nu opteer ik dan ook voor een web-based test die vooraf het kennisniveau van de mogelijke cursist meet om vervolgens een objectief deelname-advies uit te brengen. Het ontwikkelen van zo’n testje is zeker in onze branche toch wel haalbaar, of niet?

0 reactie(s) op “Masterclasses arbeidsmarktcommunicatie op komst”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


De verificatie periode van reCAPTCHA is verlopen. Laad de pagina opnieuw.