Meldpunt slechte managers: weinig constructief, maar dat is goed

15/12/2015 Leestijd: 2 minuten

Recent verscheen bij uitgevery Haystack een boek van Ward Grootens: Het recht op een baas. Het boek benadert management vanuit een leuke hoek: iedereen heeft recht op een baas. Een baas dus, die je helpt beter te worden in wat je doet, die betrokken is en je helpt je te ontwikkelen. Dit in tegenstelling tot de baas die je aan je lot overlaat, of alleen eenzijdige verwachtingen heeft. Om het boek te ondersteunen is de website ‘Meldpunt slechte managers’ in het leven geroepen. Helaas is deze website niet meer beschikbaar.

Weinig constructief
Een eerste gedachte is wellicht dat een site als deze alleen bittere mensen aanspreekt die graag even hun gal spuwen over hun manager en er vervolgens weinig mee doen. De meldingen worden gelukkig gemodereerd en de echt onpasselijke meldingen worden weggehaald. De meldingen variëren van beschuldigingen van incompetentie, tot het gebrek aan bedankjes of schouderklopjes tot echt treiteren. Er is geen mogelijkheid om op de meldingen te reageren. Zo is de website op het eerste gezicht weinig constructief.

 

Het recht op een baas (Het recht op een baas.jpg)

 

Maar dat is niet erg: dit lijkt precies de bedoeling van Ward Grootens en Haystack. Het punt van de website en het boek is juist om managers te helpen zich te realiseren dat ze het misschien niet zo goed doen als ze denken. Ze moeten zich bewust worden van hun tekortkomingen en van hoe hun werknemers hen zien. De website moedigt hen al aan:

Bent u zelf manager en vraagt u zich af of er iets over u geschreven is: snuffel gerust rond. Maar als u echt wilt weten wat uw medewerkers van u vinden, kunt u het ze natuurlijk ook vragen.

En juist door de dialoog tussen werknemer en manager kan de manager zich ontwikkelen. Grootens verzet zich zo tegen de eenzijdigheid die de relatie tussen werknemer en ‘baas’ kan hebben. En wijst er op dat werknemers recht hebben op een baas – iemand die ze helpt in hun ontwikkeling en hen stimuleert verder te groeien.

0 reactie(s) op “Meldpunt slechte managers: weinig constructief, maar dat is goed”

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *