Mensen belonen naar prestatie, niet naar leeftijd

20/11/2014 Leestijd: 2 minuten

Belonen op basis van prestatie heeft een aantal zeer sprekende voordelen voor de organisatie:

  • Werkgevers kunnen makkelijker mensen aannemen, ze hoeven zich dan weinig zorgen te maken of iemand meer kost dan hij of zij oplevert. Dit zou werkgevers minder terughoudend kunnen maken in het aannemen van werknemers in groepen die de verwachtingen tegen zich hebben, zoals ouderen of mensen die langer uit het arbeidsproces zijn geweest;
  • Prestatie gebaseerde vergoeding biedt ook mogelijkheden om mensen in dienst te houden als ze minder presteren;
  • De kosten/opbrengsten van personeel zijn beter te voorspellen en zo heeft de organisatie controle over de balans hier tussen, een mooie safeguard voor de continuïteit van de organisatie;
  • Starters, die op dat moment nog flinke kosten moeten maken (huis kopen, auto, andere duurzame goederen) kunnen makkelijker hun kosten dekken als ze goed presteren.

Maar!

Er zitten ook duidelijke nadelen aan belonen naar resultaten:

  • Er ligt een enorme druk op presteren. Dit kan de werk/privé balans verstoren, die de afgelopen jaren al heeft geleden. En dit verhoogt de kans op een burn-out;
  • Meetbaar maken; hoe maak je alle KPI’s meetbaar, wanneer zijn klanten ’tevreden genoeg’, wanneer is iemand in voldoende mate; professioneler geworden. Kortom: hoe maak je een functie op zo’n manier meetbaar dat werkgever en werknemer zich in de resultaten en consequenties daarvan kunnen vinden?;
  • De focus op ‘presteren’ neemt toe, risico is dat de werknemer zich alleen focust op de afgesproken KPI’s en dus niet op nieuwe ideeën, op de kwaliteit van KPI’s, etc, hiermee raakt de organisatie een enorme kwaliteitsslag kwijt;
  • Een vast inkomen biedt veel zekerheid, wat gebeurt er met de aanschaf van huizen of het verstrekken van hypotheken als iemands inkomen in principe behoorlijk kam schommelen?

Een lastige afweging om te maken voor de organisatie: wordt er gekozen voor een financieel makkelijk te verantwoorden houding naar de beloning van werknemers, of wordt de focus gelegd op kwaliteit van KPI’s (die ook met een vaste beloning natuurlijk niet altijd de bewaken is; daarvoor moet gefocust worden op intrinsieke motivatie)?

Wat denkt u: moeten we net als Valve (casebeschrijving Valve) belonen naar prestatie, moeten we bij een leeftijdgebaseerd systeem blijven, of moeten we een andere basis bedenken?

0 reactie(s) op “Mensen belonen naar prestatie, niet naar leeftijd”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


De verificatie periode van reCAPTCHA is verlopen. Laad de pagina opnieuw.