Mintzberg: je kunt geen managers maken in een collegezaal

08/06/2016 Leestijd: 2 minuten

Mintzberg is één van de meest voorname managementdenkers van onze tijd. Hij bedacht niet alleen de Mintzberg configuraties, maar veranderde ook drastisch de manier waarop we lesgeven aan managers. Het is ook mooi om the man himself te zien spreken: hij heeft een academische benadering maar is tegelijk sterk betrokken bij hoe de praktijk van managers er uit ziet. Hieronder een korte video, mocht 10 minuten te lang zijn, mijn (persoonlijke) take-aways heb ik hieronder opgenomen!

 

Mijn take-aways van deze video:

  • Strategie ontstaat on the go, niet vanuit een soort Moses die met stenen tabletten van een berg afdaalt;
  • Je kunt geen manager en zeker geen leider maken in een collegezaal (‘create’ is een beter woord, maken vind ik een fijnere vertaling dan opleiden. Misschien is een betere vertaling: je kunt niet iemand opleiden tot manager?);
  • Mintzberg heeft het management-onderwijs een grote stap laten maken door managers onderling ervaring uit te laten wisselen, in plaats van met name theorie te bestuderen;
  • Fantastisch voorbeeld: een van de managers die meedeed aan een course van Mintzberg heeft een ronde tafel geplaatst in zijn fabriek. Als er nu een probleem is, dan gaan ze er omheen zitten om het op te lossen;
  • Mintzberg ziet de financiële crisis als een ‘crisis van management’;
  • Hij roept ook op tot Communityship, bedrijven moeten herbouwdt worden tot communities. Uiteraard iets waar ik als community manager zeker achter sta;
  • “The days of obscene compensation packages should be over” – het argument voor deze beloningen is vaak dat je anders niet de juiste mensen krijgt. Mintzberg draait dit om: als je zulke beloningen eist, dan diskwalificeer je je voor die rol. Je laat zien geen teamspeler te zijn én niet bezig te zijn met de lange termijn
0 reactie(s) op “Mintzberg: je kunt geen managers maken in een collegezaal”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


De verificatie periode van reCAPTCHA is verlopen. Laad de pagina opnieuw.