Moet uw organisatie social media gebruik beperken?

04/04/2012 Leestijd: 2 minuten

Hoeveel tijd moeten we in social media steken? Een vraag die iedere organisatie zich zou moeten stellen. Misschien vooraf gegaan door de vraag: hoeveel tijd steken we in social media? Organisaties die nog niet zo internet-savvy zijn, moeten beginnen bij de eerste vraag. Organisaties die wel al een online aanwezigheid hebben opgebouwd, zouden er goed aan kunnen doen om eens te inventariseren hoeveel tijd er in de organisatie wordt besteedt aan social media en wat daar voor terugkomt. Met andere woorden: is het de moeite waard? Social media vergen een behoorlijke tijdsinvestering en het loont om hier kritisch naar te kijken.

Social media kosten
Het is praktisch onmogelijk om de precieze kosten van social media uit te rekenen.Je zou een schatting kunnen maken van de tijd die werknemers investeren in een week en daar een kostenplaatje aan kunnen hangen. Dit gaat echter voorbij aan de manier waarop social media de aandacht kunnen fragmenteren. Je kunt niet op maandag van 9.00 tot 13.00 twitteren en dan de rest van de week niet. Je fragmenteert je aandacht tussen je projecten door, zodat je op de hoogte blijft en van je kunt laten horen. Hoeveel tijdsverlies (en energieverlies) dit precies kost is niet uit te rekenen. Maar probeer het toch mee te wegen in je social media kosten.

Social media baten
Even belangrijk als de vraag ‘wat kost het’ is: ‘wat verwachten we van social media’? Wil je extra traffic naar je website? Wil je je employer brand versterken? Moeten je werknemers zorgen voor een hechtere band met de markt?
Pas als je een scherp beeld hebt van wat je wilt bereiken met social media, kun je focussen op wat je wilt bereiken én beoordelen of je investeringen de moeite waard zijn.

To Twitter or not to Twitter
Dat is de vraag: in hoeverre moeten werknemers aangemoedigd worden om zich in het social media verkeer te bewegen? En als je de conclusie trekt dat er juist minder tijd in social media moet worden gestoken (bij gemiddeld 2 uur farmville per werknemer per week), hoe ga je dan aan de slag?
Er zijn vooral veel grote vragen. En alleen organisatie-gerelateerde antwoorden. Maar de vragen zijn zeker de moeite waard, ze kunnen enorme besparingen opleveren. Of een scherpe focus op relevante bedrijfsdoelen.

Afsluitend: bovenstaande gaat voornamelijk uit van social media als communicatiekanaal. Daarom is het minder toepasbaar op een organisatie die doet in social business, die in haar bedrijfsvoering voornamelijk uitgaat van de klant. In een social business is ‘social’ zo sterk verweven met de organisatie, dat je de vraag of social media de moeite waard is, bijna niet meer kunt stellen.

Is social media in uw organisatie de moeite waard? Of bent u een social business?

0 reactie(s) op “Moet uw organisatie social media gebruik beperken?”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *