Moeten we ons onderwijsstelsel aanpassen?

08/09/2008 Leestijd: 2 minuten

Een zeer interessant onderdeel van HR vind ik het opleiden van medewerkers. Cruciaal binnen de kenniseconomie en binnen iedere concurrerende organisatie. Buiten de vakinhoudelijke vragen, stoeien we nog regelmatig met de vraag hoe we mensen het beste op kunnen leiden. Sturen we ze naar school, geven we een thuiscursus? Huren we een trainer in? Praktiseren we ‘leren op het werk’, bijvoorbeeld met een mentor? Kortom: hoe leren mensen het beste? Deze vraag heb ik me recent opnieuw gesteld toen Plasterk aangaf het Californische onderwijs systeem interessant te vinden. Over dat idee heb ik al de een aantal kritische vragen gesteld in ‘moeten we ons onderwijsstelsel veranderen*’? Hier wil ik graag de HR aspecten van de uitdaging van ons onderwijsstelsel bespreken.

Criteria voor een goed functionerend onderwijsstelsel

Als we een goed werkend onderwijsstelsel willen neerzetten, dan zullen we eerst moeten definiëren wanneer een onderwijsstelsel goed werkt. Het doel van het onderwijsstelsel is zoiets als het afleveren van starters die goed voorbereid zijn op de arbeidsmarkt. En de beste manier om dit doel te bereiken hangt af van de eisen die vanuit de potentiële starters aan het onderwijsstelsel worden gesteld.

Als we de trends volgen die door Plasterk worden beschreven, dan zien we dat een steeds diversere groep studenten het hogere onderwijs in gaat. En dat de eisen die door organisaties aan de starters worden gesteld erg kunnen verschillen. Dit laatste komt door de specialistische aard van de functies waarin starters terecht komen. De vraag is dus hoe we ons onderwijsstelsel zo in kunnen richten dat de organisaties waarin starters aan het werk gaan in de starters mensen herkennen die aan hun eisen voldoen.

Hoe gaan we dat doen?

Deze vraag is bedoeld als discussie vraag. Ik ben erg benieuwd wat u als HRM’er denkt van dit vraagstuk. Denk bijvoorbeeld aan succesvolle starters in uw organisatie: wat hebben zij gemeen? Wat zou er nog beter kunnen? Of leuker: omschrijf eens de ideale starter. Wat betekent dat voor ons huidige onderwijsstelsel? Zitten we goed? En wat kan er anders?

Ik kijk uit naar een vruchtbare discussie!

* Link is helaas offline, verwijderd per 15-9-2015, red.

0 reactie(s) op “Moeten we ons onderwijsstelsel aanpassen?”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


De verificatie periode van reCAPTCHA is verlopen. Laad de pagina opnieuw.