Multinationals werven vaker op basis van competenties!

15/12/2015 Leestijd: 1 minuten

In mijn samenwerking met enkele vooraanstaande multinationals is me een trend opgevallen: bij de selectie van nieuw personeel kijkt men niet meer alleen naar harde functie-eisen (waaronder opleiding en aantal jaren werkervaring). Er wordt steeds meer gekeken naar competenties en gedrag van de kandidaat. Ook al bevindt Nederland zich volgens het CPB sinds gisteren in een recessie, en zal de werkloosheid verder oplopen, het blijft belangrijk om rekening te blijven houden met de vergrijzing. En daarom op een vernieuwende wijze goed potentieel te werven, bijvoorbeeld op basis van competenties.

Er zijn diverse voordelen van diversiteit, zowel voor de nieuwe medewerker als voor de organisatie. Voor een organisatie kan het verfrissend werken als er echt nieuw bloed een organisatie gaat versterken, niet alleen het team maar de gehele organisatie heeft hier baat bij.  Iemand uit een totaal andere branche met een andere view kijkt op een vernieuwende wijze naar zaken die anders op een vergelijkbare wijze zouden worden aangepakt. Bovendien ervaart de nieuwe werknemer dat er op een vernieuwende wijze naar hem gekeken wordt zonder dat hij zich in een keurslijf moet wringen. Dit geeft hem vertrouwen waardoor hij zich op een lossere manier binnen de organisatie kan bewegen, waardoor hij binnen de aan hem geboden ruimte tot nieuwe ideeen kan komen, innovativiteit kan bewerkstelligen. En innovativiteit komt weer ten goede aan de organisatie.

Heeft u al eens geprobeerd om op een alternatieve manier te werven?

0 reactie(s) op “Multinationals werven vaker op basis van competenties!”

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *