Niet bang voor de crisis: Social media en HR: arbeid op de juiste tijd en plaats

21/12/2011 Leestijd: 3 minuten

Ik ben niet zo bang voor een recessie. Een recessie betekent niet meer dan dat er een periode lang krimp is, in plaats van groei. Wat uiteindelijk betekent dat het iets moeilijker wordt om aan bepaalde zaken te komen, ze worden schaarser. Maar hier staat een andere ontwikkeling tegenover. Dankzij social media zijn we steeds beter in staat om diezelfde zaken daar te brengen waar ze het hardste nodig zijn. We kunnen ze beter plaatsen en er gaan minder werk-uren en goederen verloren omdat we niet weten wat we er mee moeten. Kortom, als we slim omgaan met onze tijd en goederen, dan hoeven we er niet op achteruit te gaan. Sterker nog, misschien valt er nog wel veel meer te winnen dan we verliezen. En HR kan hier een grote rol in spelen.

HR en de vereiste flexibiliteit

U heeft het al vaker gehoord: organisaties moeten steeds flexibeler worden. Ook wisselt de benodigde expertise in een organisatie steeds sneller. Het resultaat is meer zelfstandigen en meer projectgebaseerd werk. Door de kortere duur van arbeidsovereenkomsten die met deze ontwikkeling samenvalt, wordt het moeilijker om vraag een aanbod optimaal bij elkaar te brengen. Met andere woorden: naast de recessie ligt er een aan HR gerichte uitdaging om te zorgen dat de organisatie steeds voorzien is van een adequaat bestand van aanwezige professionals. Social media vormen de belangrijkste sleutel om deze uitdaging aan te gaan.

Social media worden enorm belangrijk voor HR

Want omdat er steeds sneller geschakeld moet worden, wordt het belangrijk om zoveel mogelijk tussenschakels te schrappen. En via social media kun je als HRM’er snel bij precies de juiste persoon terechtkomen. Omdat deze persoon, zeker een gerichte specialist, een brand heeft opgebouwd waardoor anderen hem zullen relateren aan jouw vraagstuk. En omdat social media precies daar heel goed in zijn: om een boodschap over te brengen naar die precieze doelgroep die je zoekt. Gebruik de goede hashtag, bezoek de goede LinkedIn groep en het kan bijna niet meer fout gaan.

Overigens blijft er een rol bestaan voor specialistische bureaus. Hoewel zij een extra schakel tussen vraag en aanbod zijn, ligt hun toegevoegde waarde in een sterk netwerk in hun specialisatie. Als het goed is, zijn diezelfde bureaus ook goed in het gebruik van social media – en hoeft niet iedere (kleinere) organisatie de nodige kennis in huis te halen om zelf met social media aan de slag te gaan (op het gebied van werving).

Ook HR moet ‘durven te vragen’

De betekenis van social media voor HR (en de recessie)

Ik ben dus niet bang voor de recessie omdat social media in staat zijn om de vraagkant van de markt naar boven te krijgen. Zo moet ook HR ‘durven te vragen’; de schaarste die mogelijk ontstaat door de recessie, kan worden opgevangen tot efficiĆ«ntere toegang tot het aanbod, dat toe zal nemen door de recessie. Sterker nog, er ontstaat heel veel sociale overwaarde (dat wil zeggen: veel cognitieve uren die anders kunnen worden besteed). En die sociale overwaarde kan ook door HR worden aangesproken om bedrijfsdoeleinden te vervullen.

Kortom: HR moet zich verdiepen in social media om aan de flexibiliteitseisen te voldoen. Daarbij zou die verdieping ook bij moeten dragen aan de snelheid waarop en kwaliteit van de (tijdelijk) aan te nemen krachten. De crisis maakt dit misschien moeilijker, maar zeker niet onmogelijk.

0 reactie(s) op “Niet bang voor de crisis: Social media en HR: arbeid op de juiste tijd en plaats”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


De verificatie periode van reCAPTCHA is verlopen. Laad de pagina opnieuw.