Nieuw in de wereld die arbeidsmarktcommunicatie heet

27/04/2007 Leestijd: 2 minuten

De wereld van nu is geenszins de wereld van na mijn studie. Na mijn studie HEAO Communicatie leurde ik met grote ogen en leergierigheid de verschillende werving/uitzendbureaus langs. De leergierigheid en grote ogen gooide ik in de strijd om maar te benadrukken dat ik dan wel geen werkervaring had, maar wel uitermate gemotiveerd was. Er was werkelijk geen communicatie functie te vinden. Nog niet misschien. Vriendinnen van mij maakten flitsende carrières. De één op een reclamebureau en de ander op een communicatieafdeling van een multinational. Dit, omdat zij toevallig twee jaar eerder afgestudeerd waren. Ik had me eerder twee jaar vergist door een andere studie te doen.

Mijn afstudeerstage was zeer succesvol. Daar rolde meteen een baan uit. Helaas werd mijn net gestarte carrière als conceptmaker op een reclamebureau vroegtijdig beëindigd door een datum die niemand ooit meer vergeet. Wereldwijde economische recessie veroorzaakt door twee vliegtuigen. Wie had dat ooit kunnen bedenken?

Afnemende bevolkingsgroei

Maar nu de andere kant van dit verhaal. Zes jaar na dato zorgen de economische groei en de afnemende bevolkingsgroei dat ik gedurende verschillende sollicitatieprocedures letterlijk belaagd word door uitnodigingen. Zelfs de weinig inspirerende boodschap als: “bij deze mijn cv” wordt voor lief genomen. Eindelijk op mijn plek in de arbeidscommunicatie snap ik waarom.

Wildgroei aan wervingbureaus

Met de aantrekkende economie is er een wildgroei aan werving/uitzendbureaus ontstaan. En die vechten nu allemaal om de afnemende beroepsbevolking. Grof geschut wordt ingezet en alles draait om de plaatsing. Maar slechts die bureaus die daadwerkelijk de ambities en achterliggende organisatiedoelstellingen van bedrijven betrekken, in de werving van de juiste kandidaat, blijven in de toekomst over. Het opbouwen van relaties, meedenken met de klant, maatwerk leveren en daarmee resultaat op de langere termijn garanderen zijn essentieel voor zowel klant als bureau. HRM’ers die streven naar een kandidaat waarvan de ambities in lijn liggen met de organisatie, oogsten daarmee kwaliteit en loyaliteit. Dit is echter een specialistisch proces. Meer bereiken, daar draait het om.

Filteren van de juiste kandidaten

Professionele werving- en selectie bureaus beschikken over een breed scala aan testinstrumenten om juist die kandidaten eruit te filteren. Enkele werken zelfs met een eigen psycholoog die in staat is om buiten de gangbare testen maatwerk te leveren. Ik, in dit geval, werd voor mijn huidige functie onderworpen aan een drietal testen waarvan de laatste; de assessment speciaal op mijn functie geschreven was. De beleving van het hele selectieproces maakt dat ik een meer toegewijde werknemer ben dan ooit daarvoor. Ik heb deze plek verdient en ook ik ken waarden toe aan het objectieve oordeel dat een test over je velt. Meer bereiken, daar draait het om. Vol zelfvertrouwen vervolg ik mijn carrière.

Gastblogger: Daniëlle Otker

0 reactie(s) op “Nieuw in de wereld die arbeidsmarktcommunicatie heet”

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *