No Nonsens

15/12/2015 Leestijd: 3 minuten

Misschien moeten we eens snel stoppen met het volgende: Sla de personeelsadvertentie erop na en ja hoor.. Het staat er weer: De alweer twee decennia durende zoektocht naar de m/v met een ‘hands-on mentaliteit’ die gevraagd wordt te komen werken in een ‘no-nonsens’ organisatie – en zonder morren toch minstens 50 uur per week moet werken – want we willen toch zeker geen ‘9 tot 5 mentaliteit’. Klotsende oksels! Dat zijn pas de echte jongens! Daar wil je toch bij horen?

Een grotere nonsens dan het gevierde en vereerde ‘no-nonsens’ en ‘hands-on’ tref ik zelden in organisaties.

Want wat heeft het ons opgeleverd? Omgekeerde zeemeerminnen: vissenkoppen en twee benen.. Ze hebben geen ziel, geen droom, geen fantasie en dus ook geen toekomst.  Crisis? Niks crisis! De grootste bedreiging zijn wijzelf:  zonder droom, fantasie, ideaal en toekomst. De grootste bedreiging waren we al voor onszelf nog voor dat er sprake was van crisis. Want ‘no-nonsens’ en ‘hands-on’ weerhoudt ons namelijk van het bouwen met echte mensen aan echte merken, echte beleving, echte processen, echte contacten, echte klantencontacten, echte diensten en producten – en ‘echt’ geld verdienen. Nog erger: het is verboden gebied. Probeer het over ‘echtheid’ en ‘ziel’ te hebben en je wordt zittend op een spoorbiels met pek en veren weggehoond (met dank aan Lucky Luke voor het beeld)!

Wat een geleuter?” Ok. Wil je even schrikken? Let op:

  • 20% van de medewerkers vertrouwt de eigen organisatie (bron: global issue monitor).
  • 90% van de consumenten denkt dat bedrijven oneerlijk communiceren (bron global issue monitor).
  • 43% van de medewerkers denkt dat hun bestuurders egoistische motieven hebben (bron: ‘kus de visie wakker, van der Loo, Geehoed, Samhoud’).
  • 13% van de werknemers voelt zich betrokken bij het werk (bron NRC next 9 april 2008).
  • 79% van de bestuurders denkt dat hun missie en visie medewerkers inspireert (bron: ‘kus de visie wakker’, van der Loo, Geelhoed, Samhoud).

Zullen we afspreken dat de eerste de beste die binnen jouw Management team of HR team het nog heeft over ‘no-nonsens’ en  ‘hands-on’,  jij die persoonlijk de organisatie uitflikkert? Zullen we ook afspreken dat als jij het bent die dit uitdraagt, je direct ontslag zult nemen?

Toelichting foto (hier stond de omgekeerde meermin foto, redactie op 5-10-2015):

René Magritte – De collectieve uitvinding

Het is de logische omkering van het model van de zeemeermin, een foutje in het beleid. Wie weet is er een stemming geweest, zoals je dat zo vaak hebt in een commissie. Men kan elkaar niet overtuigen, dus gaat men maar stemmen. De voorstanders van de zeemeermin vonden de communicatie het belangrijkst. “Aan zo’n viskop kun je geen communicatieve zelfsturing toetsen” zei iemand nog heel gevat.

Een ander betoogde dat een zeemeermin tenminste rechtop zat en heel sierlijk was met haar staart. Maar ze werden overstemd door hun tegenstanders, die zeiden dat er een probleem was met zeemeerminnen, dat juist die staart de gebrekkigheid kenmerkte van het ontwerp.

En zo werd dit ontwerp uitgevoerd, als collectief bedenksel. 

(uit  ‘Logica van het gevoel’,  Arnold Cornelis)

Dit artikel is geschreven door Richard Koopman

0 reactie(s) op “No Nonsens”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


De verificatie periode van reCAPTCHA is verlopen. Laad de pagina opnieuw.