Omgaan met de coronacrisis: interview met Anneke van der Heide, HR adviseur bij het Kadaster

11/05/2020 Leestijd: 7 minuten

Anneke van der Heide is sinds begin maart via Expand werkzaam bij het Kadaster als interim HR adviseur. Het Kadaster is een zelfstandig bestuursorgaan dat van al het vastgoed (grond en gebouwen) in Nederland registreert wie welke rechten heeft. De interim opdracht waar Anneke aan werkt is een project van drie maanden.

Sinds juni 2015 is ze met haar echtgenoot op reis geweest met een eigen zeiljacht. Ze zijn al door ontzettend veel landen over de hele wereld gevaren en zijn uiteindelijk vanuit Nieuw-Zeeland via Tonga naar Fiji gegaan. Haar man is momenteel nog in Fiji, terwijl Anneke in Nederland is voor haar interim opdracht bij het Kadaster in Apeldoorn. De opdracht kreeg wel een onverwachtse wending; na twee weken op kantoor te hebben gewerkt werden de maatregelen omtrent corona ingevoerd. Ik sprak Anneke op 21 april aan de telefoon over de manier waarop zij daarmee omgaat.

Wat was jouw eerste reactie toen duidelijk werd welke maatregelen zouden worden genomen?

Ik was pas net begonnen met het HR-project in Apeldoorn. Op een gegeven moment gingen er geruchten: ”het zou wel eens zo kunnen zijn dat we binnenkort met z’n allen thuis moeten gaan werken”. Ik had toen wel al een laptop, maar nog geen bedrijfstelefoon. Ik heb er die laatste donderdag, voordat de maatregelen van kracht waren, voor gezorgd dat ik die telefoon had opgehaald en alles goed geregeld had om van ‘huis’ uit te kunnen werken. Ik zat op dat moment nog in een vakantiehuisje in Otterloo. Gelukkig had ik daar goede WiFi en kon ik daar prima aan de slag.

Na twee weken werken in mijn nieuwe functie werden de maatregelen omtrent corona ingevoerd.

Hoe bevalt het thuiswerken tot nu toe?

Ik moet er iets meer op letten dat ik blijf bewegen en af en toe pauze neem. In het begin zat ik om half 8 al klaar en ingelogd achter mijn laptop. Dan had ik wel een hele lange dag. Later dacht ik: ”als ik normaal gesproken naar kantoor ga, dan kom ik binnen, haal ik koffie, loop ik even langs een collega om een praatje te maken en ga daarna pas aan de slag”. Om nu ineens de hele dag door te gaan rammen werkt natuurlijk niet. Het thuiswerken gaat verder goed. We regelen veel zaken via Microsoft Teams en op die manier kun je mensen toch even spreken en zien. Veel collega’s heb ik enkel op die manier leren kennen, maar een aantal gelukkig ook al live.

Het lijkt me best lastig om thuis te moeten werken terwijl je nog niet zoveel collega’s hebt ontmoet. Hoe heb jij dat ervaren?

Wat heel erg scheelde was dat het officiële afscheid van mijn voorganger op mijn tweede werkdag plaatsvond. Er werd meteen tegen mij gezegd: ”ga maar mee, dan leer je direct mensen kennen waarmee je straks gaat samenwerken.” Dat was prettig, want toen heb ik een heleboel mensen gezien. Daarna was er ook een afscheidsdiner met de directe collega’s van het team, daar werd ik ook meteen voor uitgenodigd. Dat was heel erg leuk en scheelt nu veel in de communicatie. Ik ben erg blij dat ik de eerste twee weken toch nog op kantoor rond heb kunnen lopen.

Hoe beïnvloedt de huidige situatie jouw werkzaamheden?

Ik ben gewend om veel bij mensen langs te gaan op de werkvloer. Even bij iemand binnenlopen voor een vraag en snel wat zaken regelen. Dat gaat nu minder makkelijk. Al gebruik ik de chat van Microsoft Teams op dit moment wel veel, dat werkt ook redelijk goed.

Omdat ik nog niet volledig ingewerkt ben is het soms lastig dat ik wat meer moet zoeken. Ik moest bijvoorbeeld een kwartaalrapportage over het ziekteverzuim maken binnen een onderdeel van de organisatie. Voordat ik in de gaten had hoe ik in SAP die cijfers naar boven kon toveren en ze vervolgens in een ander bestand kon exporteren was ik wel even bezig. Op kantoor roep je snel even naar iemand die naast je zit ”wil je even laten zien hoe dat werkt?”. Het kost nu iets meer tijd om dingen te vragen of uit te zoeken.

Waar ligt momenteel jouw focus in je werk?

Ik focus me op mijn reguliere werkzaamheden als HR adviseur. Sollicitatiegesprekken voeren aan de hand van beeldbellen, regulier overleg, vragen beantwoorden van managers en leidinggevenden, aanwezig zijn bij het MT overleg etc. Een van de organisatieonderdelen waarvoor ik als HR adviseur werk is onder andere klantenservices. De telefoon blijft gewoon gaan en mails komen binnen. Eigenlijk draait de business gewoon door, alleen zit iedereen nu thuis.

Eigenlijk draait de business gewoon door, alleen zit iedereen nu thuis.

Wat doet het Kadaster om medewerkers gemotiveerd en betrokken te houden?

Dat wordt binnen het Kadaster heel professioneel aangepakt, vind ik. Er is bijvoorbeeld een intranetpagina waar tips & tricks op staan. Daarnaast is er vorige week een digitale workout georganiseerd waar medewerkers aan mee konden doen. Ook wordt er nu 1 uur gratis coaching aangeboden aan alle vaste medewerkers van het Kadaster. Het is momenteel moeilijker om balans te vinden voor veel mensen. De organisatie geeft daar veel aandacht aan en wil dat je het bespreekbaar maakt als het even niet gaat.

Alle vaste medewerkers krijgen in deze tijd 1 uur gratis coaching aangeboden.

We worden ook gestimuleerd om virtueel koffie te drinken met collega’s om bij te praten. Er is een collega die met pensioen ging en daarom afscheid van het Kadaster heeft genomen. Dat afscheidsfeestje ging natuurlijk niet door, maar daar is wel iets anders voor geregeld. We hebben met z’n allen digitaal een borrel gedronken en kregen borrelnootjes toegestuurd vanuit de organisatie. Als het wel weer mogelijk is krijgt hij natuurlijk nog een officieel afscheid.

Hoe zorg je er zelf voor dat je mentaal en fysiek fit blijft?

Ik zit hier in een hele mooie omgeving met fijne mensen om me heen, dat helpt. Ook ben ik onlangs begonnen met het volgen van een hardloopprogramma. Met de audiobestanden van ‘Start to run’ loop ik nu zo’n drie keer per week hard.

Ik heb geen eigen huis in Nederland, dat maakt de uitdaging iets groter. Op dit moment is mijn man nog in Fiji met onze zeilboot. Het vakantiehuisje waar ik in zat heb ik twee weken gehuurd. Inmiddels ben ik bij mijn schoonzus en zwager. We hebben alledrie een aparte ruimte om te werken, dat is prettig. Over een tijdje ga ik bij mijn dochter in huis in de logeerkamer slapen. Zo wissel ik het een beetje af.

Ik heb geen eigen huis in Nederland, dat maakt de uitdaging iets groter.

Het plan is om uiteindelijk onze wereldreis voort te zetten en zo de boot richting Nederland te brengen. Mijn opdracht loopt tot eind mei en voorlopig kan ik nog niet terug naar Fiji. Daarom ben ik voor de tijd daarna op zoek naar een nieuwe opdracht.

Wat was jouw afweging om weer terug naar Nederland te komen en een interim opdracht te doen?

Ik wilde sowieso graag naar Nederland om mijn familie en vrienden weer te zien. Daarnaast is het op dit moment cycloonseizoen in Fiji. Dan kun je niet prettig varen. Het is daar nu zomer en ontzettend heet, vochtig en er zijn veel muggen. Mijn man had nog een aardige klussenlijst aan de boot waar hij mee aan de slag wilde. Door de beperkte ruimte is dat met z’n tweeën niet ideaal.

Normaal gesproken ga ik een paar weken tussendoor naar Nederland, maar dit keer leek het me leuk om wat langer te gaan en een opdracht te doen. Al die tijd niets doen past niet bij mij. In januari ben ik geland op Schiphol. Die eerste maandag had ik al een afspraak bij een gemeente. Dat werd het uiteindelijk niet, maar ik ben blijven zoeken naar opdrachten. Toen ben ik via LinkedIn bij Expand terechtgekomen en zo bij de opdracht van het Kadaster. Dat ging allemaal vrij snel.

Hoe probeer je te anticiperen op de toekomst?

Het is nog maar de vraag wanneer en of ik überhaupt terug kan naar Fiji. We hebben het er al over gehad of mijn man misschien ergens anders naartoe kan varen waar ik wel naartoe zou kunnen vliegen. Maar waarschijnlijk duurt dat nog een tijd. Het blijft nog even spannend! Voor nu houd ik de focus op mijn werk.

2 reactie(s) op “Omgaan met de coronacrisis: interview met Anneke van der Heide, HR adviseur bij het Kadaster”
  1. 12-05-2020 om 10:12 - Petra Brondgeest schreef:

    We hebben elkaar natuurlijk al vaak gesproken Anneke, maar jouw verhaal blijft een bijzonder verhaal! Fijn dat je alles positief blijft zien! Hopelijk kunnen we snel opnieuw iets voor je betekenen.

  2. 12-05-2020 om 11:20 - Marc Loohuis schreef:

    Mooi verhaal om te lezen! Bijzonder ook om te zien dat de vastigheden die wij allemaal hebben en belangrijk voor ons zijn, bij jou wat minder aanwezig zijn Anneke. En toch werk je ook in deze bijzondere tijd “gewoon” door. Erg inspirerend!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


De verificatie periode van reCAPTCHA is verlopen. Laad de pagina opnieuw.