Omgaan met de coronacrisis: interview met Karen van der Pauw, HR Business Partner Wooncompas

16/06/2020 Leestijd: 8 minuten

Karen van der Pauw is werkzaam als HR business partner bij woningcorporatie Wooncompas, een non-profit organisatie met zo’n 100 medewerkers waar ze via Expand is gestart. Karen was pas twee dagen aan het werk in haar nieuwe functie toen bleek dat haar inwerkperiode anders zou verlopen dan verwacht. Haar derde werkdag werkte ze namelijk al vanuit huis. Op 30 april sprak ik Karen via Zoom over de manier waarop zij de huidige situatie ervaart.

Hoe is jouw inwerkperiode bij Wooncompas verlopen?

Het is een gekke tijd. Ik begon op 9 maart met mijn nieuwe functie. Tijdens mijn eerste werkdag was er in de ochtend een interne mail rondgestuurd waarin stond: ”vanaf vandaag schudden we geen handen meer”. Dat voelde wel een beetje ongemakkelijk, je bent niet gewend om geen handen te schudden als je wordt voorgesteld aan je nieuwe collega’s.

Omdat ik uit Brabant kom, vroeg mijn leidinggevende na de tweede dag al of ik voorlopig thuis kon gaan werken. Ik had eigenlijk een heleboel kennismakingsgesprekken gepland, maar die werden uitgesteld omdat we dachten dat we dat na een paar weken wel weer live zouden kunnen doen. Echter zat de rest van de medewerkers na twee dagen ook thuis.

Omdat ik uit Brabant kom, vroeg mijn leidinggevende na de tweede dag al of ik voorlopig thuis kon gaan werken.

Wat was jouw eerste reactie nadat duidelijk werd welke maatregelen zouden worden genomen?

Ik maakte me in het begin een beetje zorgen of ik wel zou kunnen starten en of het invloed zou hebben op mijn proeftijd. Gelukkig is het zo dat deze woningcorporatie gewoon doorgaat; mensen moeten toch maandelijks hun huur betalen. Het is een hele stabiele organisatie. Daardoor ben ik niet echt bang geweest om mijn baan te verliezen.

Hoe beïnvloedt de huidige situatie jouw werkzaamheden?

Ik werk als HR business partner. De contacten die ik normaal gesproken face-to-face met medewerkers zou hebben, verlopen nu digitaal. De laatste jaren heeft Wooncompas heel veel geïnvesteerd in systemen. Alles is digitaal goed georganiseerd, wat mogelijk maakte dat iedereen binnen no-time mobiel aan de slag was. Dat vind ik heel opvallend; deze woningcorporatie is heel modern.

De laatste jaren heeft Wooncompas heel veel geïnvesteerd in systemen. Alles is digitaal goed georganiseerd, wat mogelijk maakte dat iedereen binnen no-time mobiel aan de slag was.

Intussen zijn we gewend geraakt aan Microsoft Teams; het is prettig dat je elkaar gewoon op beeld kunt zien. Natuurlijk zit je op afstand, maar ik heb ook wel het idee dat vergaderingen efficiënter verlopen omdat de ‘social talks’ wat korter zijn.

Mijn kennismakingsgesprekken vond ik daarnaast heel waardevol, ondanks dat ze via videocalls verliepen. Ik heb het idee dat de gesprekken persoonlijker waren. Ik denk dat dat komt doordat iedereen in zijn eigen veilige omgeving zit en dat vertrouwder aanvoelt. Maar ik moet ook zeggen dat je als HR ook je voelsprieten en non-verbale communicatie nodig hebt. Dat mis ik nu wel, echte verbinding maken gaat nu wat minder makkelijk.

Mijn kennismakingsgesprekken vond ik heel waardevol, ondanks dat ze via videocalls verliepen.

Waar focus jij je op dit moment op in je werk?

Er komt ontzettend veel op me af. Ik ben op dit moment voornamelijk operationeel en tactisch bezig; de werving en selectie gaat bijvoorbeeld gewoon door en we hebben voor het eerst iemand aangenomen die enkel digitaal gesproken is. Daarnaast houd ik me onder andere bezig met het herzien van bepaalde regelingen en ga ik binnenkort strategisch aan de slag met het opzetten van een meerjarige HR strategie.

Morgen ga ik voor het eerst weer naar kantoor, omdat er een sollicitant is die we toch graag een keer live willen zien. Ik heb hiervoor een extra grote vergaderzaal gereserveerd zodat we de anderhalve meter makkelijk kunnen respecteren.

Wat wordt er vanuit de organisatie gedaan om medewerkers gemotiveerd en betrokken te houden?

De eerste weken was er bijna dagelijks een update op intranet over de situatie door het crisisteam. Ook onze bestuurder deelt regelmatig een bericht. Daarnaast zijn er een aantal initiatieven opgezet om de onderlinge verbinding te behouden, waaronder een online koffiemeeting. Veel mensen misten het praatje bij de koffieautomaat. In Teams staat dagelijks een online verbinding met de kantine aan. Vervolgens kun je kijken wie er online of in de kantine aanwezig is om een praatje te maken. Dat is een leuke manier om toch nog wat sociaal contact te houden.

Er zijn een aantal initiatieven opgezet, waaronder een online koffiemeeting.

Een ander initiatief is de Wooncompas WhatsApp groep waarin we goed nieuws berichten delen. Huurders sturen bijvoorbeeld wel eens een kaartje als zij een positieve ervaring hebben gehad. Ook heeft Wooncompas een aantal complexen in beheer waarbij de bewoners een keer Bingo hebben gespeeld vanaf het balkon. Dat soort leuke, persoonlijke berichten worden in die groep gedeeld.

Binnen HR wordt ook extra aandacht besteed aan mensen die het nu moeilijk hebben met het vinden van een goede werk-privé balans. Medewerkers die daar behoefte aan hebben kunnen een gesprek aanvragen met een HR-medewerker.

Hoe zorg je ervoor dat je zelf zowel mentaal als fysiek fit blijft?

We hebben thuis twee kleine kinderen rondlopen. Vaak gaan ze net op het moment lawaai maken als ik in een vergadering zit. Gelukkig is daar veel begrip voor en ben ik niet de enige met jonge kinderen thuis. Tussen de vergaderingen door en op mijn vrije dagen geef ik ze extra veel aandacht en gaan we lekker naar buiten. Ik woon aan de rand van een dorp dus we kunnen veel wandelen zonder iemand tegen te komen. 

Omdat onze ouders in de risicogroep vallen, hebben we sinds kort onze oppas gevraagd om twee dagen per week op de kinderen te passen. We merkten al snel dat de werk-privé balans niet meer oké was door het vele ’s avonds werken en het gevoel nooit klaar te zijn. 

Gaan de medewerkers van Wooncompas binnenkort weer op kantoor werken of blijven jullie voorlopig thuis?

Het kantoor is nu gereed gemaakt voor de anderhalvemeter-samenleving. Er zijn bijvoorbeeld stickers aangebracht voor looproutes en er zijn werkplekken verwijderd en schermen geplaatst. Alles wordt gereed gemaakt voor het moment dat we weer naar kantoor mogen.

Bij Wooncompas is het zo dat iedereen een flexibele werkplek heeft. Je zoekt elke ochtend een nieuw plekje op kantoor. De tussenfase zal voor ons geen problemen opleveren; een deel van de medewerkers kan gewoon thuis blijven werken, of maximaal 1 à 2 dagen per week op kantoor aanwezig zijn.

Hoe anticipeer je op de toekomst?

Ik maak me niet veel zorgen over mijn baan. Wooncompas is een stabiele organisatie en uiteindelijk zullen we vast iets van de crisis voelen, doordat bijvoorbeeld een aantal huurders in de problemen is gekomen, maar niet zoals bij andere bedrijven waar de omzet volledig verdwenen is. Ik geloof wel dat mensen anders over werk gaan denken en het misschien meer gaan waarderen. Ik verwacht dat de medewerkerstevredenheid bij Wooncompas hoger zal zijn doordat er zo goed is geanticipeerd op deze situatie. Er is onder andere veel in digitale middelen geïnvesteerd en daar plukken we nu de vruchten van.

Ik verwacht dat de medewerkerstevredenheid hoger zal zijn doordat er zo goed is geanticipeerd op deze situatie.

Ik denk dat mensen zaken over het algemeen anders gaan bekijken en dingen die vanzelfsprekend leken meer gaan waarderen. Ik doe dat ook. Ik heb veel waardering voor hoe de organisatie omgaat met de huidige situatie en dat maakt dat ik extra blij ben dat ik hier ben gestart.

Foto: Werner Pellis

0 reactie(s) op “Omgaan met de coronacrisis: interview met Karen van der Pauw, HR Business Partner Wooncompas”

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *