Ondernemen is niet sexy

03/04/2007 Leestijd: 2 minuten

‘Ondernemen is niet sexy’, zo stond in dagblad De Pers (www.depers.nl). Misschien word ik oud, maar móet het imago van een ondernemer dan sexy zijn? Behoort dit niet gewoon aantrekkelijk te zijn, iets dat we graag nastreven? Afijn, naast het missen van de seksfactor blijkt volgens dit bericht dat de krappe arbeidsmarkt jongeren stimuleert om een dienstverband na te streven. Het blijft overigens een raadsel waarom de redactrice hier niet refereert aan een ‘sexy dienstverband’. Schijnbaar hoeft het imago van een baan hebben niet sexy te zijn?

Het beeld is duidelijk. Neem een baan, werk van negen tot vijf, verdien een goed salaris en doe zo aan pensioenopbouw. Wellicht nog een bonus op z’n tijd en een lease-auto. Zodra het vijf uur is trek je de deur dicht en laat je de sores achter je, en maak je geen zorgen over eventuele ziekte of werkloosheid want daarvoor ben je immers gedekt.

Gelukkig heeft Walter Jansen van Jong MKB Nederland wel door dat een simpele pr-campagne op de middelbare school om jongeren te interesseren voor het ondernemerschap niet helpt. Het imago is wel bij te sturen, zo weet hij, maar het beeld van de enorme risico’s en de lasten die inherent zijn aan het ondernemerschap veeg je er niet mee van tafel.

Het nemen van risico’s
Is dat niet hetgeen we in Verzorgingsstaat Holland, een veredelde plantenkas waar iedereen ongeacht zijn/haar ambities en talenten toch wel kunstmatig in leven wordt gehouden, helemaal niet hoeven te doen? Waarom zou je dan buiten de paden lopen om ondernemer te worden? Waarom creatief en innovatief zijn, en je nek uitsteken? Het levert meer lasten dan lusten op. Dus de wens naar de zelfstandigenstatus moet dan wel heel passioneel zijn. Met als gevolg dat je bij ziekte enorm in de problemen kunt komen, je niet weet of je voldoende tijd met je gezin door kunt brengen, je vele uren zult draaien, en de belastingdienst die gelijk op je lip zit om een berg aan premies te innen. Waar zit de meerwaarde van dat risico-nemen in?

Is dat niet waar de bottleneck zit?
In het kunnen kiezen voor een veel gemakkelijkere weg. De weg van de minste weerstand die ‘vast dienstverband’ heet? Waarbij je zeker weet dat het na die veertig uur en buiten werktijden genoten kan worden van het weekend, de kinderen, familie en vrienden en het opknappen van dat zojuist gekochte huis of een lang weekendje weg?

Mooie woorden, ondernemerschap en innovatie
Dan moet je echter wél het klimaat scheppen waarin de balans van voor- en nadelen positief uitpakt zodat jongeren wél risico’s nemen. Omdat ze er wat mee kunnen winnen. Want als we op deze voet doorgaan, zal het aantal van 21.000 jonge ondernemers die ons land nu telt eerder af- dan toenemen. Met alle gevolgen van dien. En daar verliezen we uiteindelijk allemaal mee.

0 reactie(s) op “Ondernemen is niet sexy”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *