Changemanagement

Waarom stoppen met beoordelen nog niet zo makkelijk is

Een van de 'triggers' om bij mijn huidige werkgever te komen werken was de afschaffing van de jaarlijkse beoordeling. Dat vraagt lef van een organisatie. Want hoewel we als HR al jaren weten dat de klassieke beoordelingscyclus niet direct bijdraagt aan een hogere betrokkenheid en performance, is een goed alternatief niet zo gauw voorhanden.…

lees meer

Waarom je jouw organisatie met een elftal kunt vergelijken

Hoewel het alweer even geleden is, wil ik het toch nog even hebben over het WK damesvoetbal. We grepen dan wel net naast de gouden medaille, maar het Nederlands damesvoetbalelftal heeft wat mij betreft wel een dikke pluim verdiend. Niet voor de eindoverwinning, maar voor goed teamwork. Een elftal, eigenlijk alle soorten teams, moet…

lees meer

LXP: de Netflix van de Leer Management Systemen?

Stel je voor dat je Leer Management Systeem (LMS) net zo zou werken als Netflix. Hoe blij zouden jouw medewerkers daarvan worden? Zouden ze het als een verbetering van het huidige LMS zien? Ik denk het wel! Learning Experience Platforms (LXP) worden gepromoot als de opvolgers van de huidige LMS-en, die vaak niet meer…

lees meer

Hoe kun je change management inbouwen in je project?

Al eerder schreef ik over het verschil tussen een project manager en een change manager: de project manager wil op tijd en binnen budget het project opleveren en maakt op basis daarvan beslissingen. De change manager ‘vertaalt’ het projectplan naar de juiste woorden voor elke doelgroep en levert deze op het juiste moment en…

lees meer

Boekreview: HR impact

In HR Impact neem Maarten van Beek je mee in de transformatie van het HR vak. Hij daagt de lezer uit om na te denken over hoe je als HR professional echt iets blijvends teweeg kunt brengen. Een inspirerend boekwerk voor iedereen die HR business partner is of wil worden, omdat het je tot nadenken…

lees meer

Sociale innovatie; anders denken en beter doen

Al denken we bij innovatie snel aan technologische of digitale vooruitgang, het overgrote deel van het innovatiesucces is het resultaat van sociale innovatie. Sociale innovatie gaat over slimmer, flexibeler en dynamisch organiseren. Het verandert de manier waarop we met elkaar samenwerken om het beste uit onszelf én ons werk te halen. Sociale innovatie (Volberda,…

lees meer

Leren (is) vooruitkijken

Laatst zag ik een bericht in het nieuws over pesten op de werkvloer. Ongeveer 500.000 mensen (!) hebben hiermee te maken. Uit gegevens van TNO blijkt dat dit jaarlijks zo’n 4 miljoen verzuimdagen kost en ruim 2 miljard aan kosten voor de werkgever. Ook de mensen die niet gepest worden hebben last van de…

lees meer

Employee Experience, HR voor topwerkgevers

Het HR-vakgebied staat gelukkig niet stil. De laatste jaren wint het besef dat als je de medewerker écht op de eerste plaats zet en hem een ‘Great Place to Work’ biedt, dit dé manier is om een topwerkgever én marktleider in business te zijn en blijven. Of zoals Richard Branson zegt: “Clients do not…

lees meer

Rchilli: goede recruiters helpdesk oplossing?

In het verleden heb ik bij verschillende organisaties en ondernemingen werving projecten uitgevoerd om honderden vacatures, meestal op het gebied van ICT, binnen periodes van bijvoorbeeld een half jaar in te vullen. Aangezien de HR medewerkers onvoldoende inhoudelijke ICT kennis beschikten waren zij niet in staat om tot een goede fit te komen tussen…

lees meer

Hoe moet een verbetertraject eruitzien en hoe lang moet het duren?

Als een werknemer niet goed functioneert, kan dat leiden tot beëindiging van de arbeidsovereenkomst. Maar, wil een verzoek tot ontbinding van de arbeidsovereenkomst wegens disfunctioneren slagen, dan moet de werkgever aan de werknemer tijdig aangegeven hebben dat hij niet tevreden was over het functioneren én hij moet hem in voldoende mate in de gelegenheid…

lees meer