Community Management

Master thesis onderzoek: challenges op werk

Geachte bloglezer, Vandaag kregen we onderstaande mail binnen. Voldoet u aan de voorwaarde? Wellicht kunt u Marloes helpen met haar onderzoek! Vanaf deze plaats wensen wij Marloes veel succes! "Beste, Voor mijn master 'Arbeid & Organisatie Psychologie' doe ik met o.a. mijn begeleider Dr. Petrou onderzoek naar de zogenaamde challenges op werk (zoals werkdruk…

lees meer

Nieuw HR netwerk: HR Base

Netwerken is misschien wel de kern van alle HR functies. Het kennen van mensen, zowel intern als extern en de manier waarop met deze relaties wordt omgegaan speelt een grote rol in het werven van personeel of het oplossen van interne problemen. Zijn HRM'ers dan van nature netwerkers? Wie weet. In ieder geval vinden…

lees meer

HR model – Ansoff matrix voor competenties

Soms leren we het meeste en het snelste door naar andere vakgebieden te kijken. En zo kwam in onze oproep om HR modellen aan te dragen het idee om de Ansoff matrix toe te passen op competenties. Voor het gemak heb ik een competentie-vertaling van de Ansoff matrix gemaakt - het model wordt normaal…

lees meer

E-mail is duur. Interne communities zijn effectiever in kennisdeling én leuker!

E-mail is duur. Erg duur. In 2012 schreef ik al dat we toen gemiddeld 28% van onze tijd besteedden aan e-mail. Toch geloofde ik niet in de bedrijven die rond die tijd e-mail doodverklaarden. Een van mijn belangrijkste redenen daarvoor is dat er over veel voordelen van e-mail heen wordt gekeken. Zo heeft een statisch medium óók voordelen zoals duidelijkheid…

lees meer

De transitie naar waarde georiënteerd HR

Het is aan HR om de organisatie te helpen steeds opnieuw in te spelen op de veranderingen in de samenleving. Deze veranderingen volgen elkaar snel op en dwingen ons om te kijken naar de onderliggende vraagstukken die minder tijdelijk van aard zijn. Een van deze vragen is wat mensen beweegt en hoe de organisatie…

lees meer

Communities of Practice (CoP)

"The concept of a community of practice (often abbreviated as CoP) refers to the process of social learning that occurs and shared sociocultural practices that emerge and evolve when people who have common goals interact as they strive towards those goals." Aldus Wikipedia Communities of Practice waren nieuws een paar jaar terug, in ieder geval…

lees meer

Boekbespreking sociale media strategie in 60 minuten

Dit boek is, zoals de titel doet vermoeden, een spoedcursus sociale media. Je leest het inderdaad in een klein uur door, zeker als je al enige social media kennis hebt. Dit betekent dat er voor de social media expert weinig te halen valt, maar die is dan ook niet de doelgroep van dit boek.…

lees meer

Best-Practice talentmanagement – definiëren waar je over praat en ‘ouderwets’ in gesprek blijven met de talenten

Op dinsdag 11 juni organiseerde Expand een Rondetafelbijeenkomst over talentmanagement. Hieronder volgt een verslag van de inhoudelijke bijeenkomst. Wat is talent eigenlijk? Joost Joosten, professioneel voleyballer is er heel duidelijk in ‘het is een combinatie van persoonlijke kenmerken, technische kenmerken en samenwerkingskenmerken, waar deze drie overlappen en samenkomen, daar zit talent.’ Maar wat doe…

lees meer

Buzzing communities – boekbespreking

De organisatie als community, werknemers motiveren vanuit saamhorigheidsgevoel: op sommige vlakken liggen community management en HR dicht bij elkaar. Voor ons (Expand) is community management natuurlijk een groot onderwerp waar we veel mee bezig zijn, onder andere op dit weblog. Daarom zal een review van een boek over online community management niet misstaan. Buzzing…

lees meer

Waarom we organisaties ook als communities moeten zien en behandelen

Ik ben er al enige tijd van overtuigd dat community management niet alleen een marketing/communicatie functie is, maar ook een HR functie. En dat we niet alleen onze doelgroep moeten zien of behandelen als een community, maar ook onze organisatie. Ik denk dat zo'n beweging inhaakt op enkele trends die de afgelopen tijd een…

lees meer