The Voice en het bredere probleem van ongewenst gedrag: ook bij jou op de werkvloer?
Het is vast niemand ontgaan. In de media gaat het deze week dagelijks over ongewenst gedrag en de schandalen van The Voice Of Holland. Maar het probleem is breder en groter. Ongewenste omgangsvormen gaan niet alleen over seksuele intimidatie. Het gaat ook om intimidatie, discriminatie, racisme, agressie, geweld en pesten. Het kan iedereen overkomen…
lees meerAls werkgever een rots in de branding zijn: hoe dan?
Op een reguliere werkdag loop je door de kantoortuin. Je oogt valt op die ene medewerker die normaliter altijd vrolijk gedag zegt als je langsloopt. Dit keer gebeurt dat niet. Dit keer zit hij naar buiten te staren en ziet hij er moe uit. Wat doe je? Ga je het gesprek aan? Of is…
lees meerHet Huis van Werkvermogen: zo zet je dit HR-model effectief in
Als HR-professional houd jij je waarschijnlijk vooral bezig met de dagelijkse operationele zaken. Verzuim goed aanpakken is één van de meest tijdrovende taken van HR. Het voorkomen van verzuim moet, niet alleen vanwege de kosten, een hoge plek op de HR-agenda krijgen. Vooral omdat je hiermee de gehele organisatie betrekt en je niet alleen…
lees meerVerzuim? Dat is niets voor mij
Verzuim heeft altijd een negatieve lading. Het is duur, zorgt voor veel papierwerk, je hebt geen grip op de medewerker en er is sprake van productieverlies. Een logische gedachte, maar vaak zijn deze zaken te voorkomen door aandacht voor je medewerker te hebben. En door verzuim in kaart te brengen en hier direct op…
lees meerVrijetijdsziekte: ziek zijn op je (eerste) vrije dag
Het is bijna zover, straks is het zomervakantie. Je out-of-office mag dan weer aan. Je zwemkleding, zonnebril en leesboek, allemaal in de koffer en gaan! Al denkend aan de zon en het mooie strand begint je lichaam zich langzamerhand te ontspannen. Na een jaartje geknald te hebben, is dit hét moment om even de…
lees meerEven uitzoomen: hoe je balans vindt in een periode van verandering
In maart 2020 was het zover: de eerste intellectuele lockdown was een feit. Ondertussen zijn we meer dan een jaar verder. Juni 2021. Het zonnetje schijnt, de vogels zingen en het openbare leven gaat steeds meer door. Dat geeft ons hoop; iets wat we de afgelopen tijd hard nodig hadden. Bezonnen of gevangen? Ondertussen…
lees meerIn vier stappen naar een mantelzorgvriendelijk HR-beleid
In Nederland combineert 1 op de 5 werknemers zijn/haar werk met mantelzorgtaken. In de zorgsector zelfs al 1 op 4. Dat aantal groeit. Zodoende is het van belang voor werkgevers om na te gaan wat zij kunnen doen voor hun werknemers met mantelzorgtaken. Hoe kunnen zij helpen balans aan te brengen tussen werk en mantelzorg? Het…
lees meerRoken op het werk, nog altijd een issue
We hebben het er nog steeds over. Voor de een taboe, voor de ander een verslaving. Roken is de laatste jaren al wat meer uit de maatschappij verdwenen, maar het is er nog steeds. Hoewel iedereen de gevaren ervan kent en de accijns op sigaretten de pan uit rijst, rookte in 2020 ruim 20%…
lees meerCommuniceren met werknemers in coronatijd
Management heeft de ongelooflijk moeilijke taak om de organisatie door de crisis te loodsen. Bijna driekwart van het management heeft op dit moment meer aandacht voor communicatie met de medewerkers, en meer dan de helft communiceert ook daadwerkelijk meer. Dat is hard nodig, want hoewel medewerkers meestal wel weten wat er in hun eigen team speelt, zijn ze het zicht kwijt op wat er in…
lees meerHuiselijk geweld blijft niet thuis: wat kun je als werkgever doen?
Door de lockdown is huiselijk geweld overal ter wereld toegenomen. Werkgevers kunnen een rol spelen in het herkennen en aanpakken van huiselijk geweld. Het valt voor een werkgever niet mee om huiselijk geweld te signaleren. Slachtoffers, plegers en getuigen van huiselijk geweld beginnen vaak niet uit zichzelf over hun problemen. Zo kan het huiselijk geweld…
lees meer