HR varia

Omgaan met de coronacrisis: Jean-Pierre Smiet, Director of People & Transformation bij Fokker Services

Jean-Pierre Smiet werkt als Director of People & Transformation bij Fokker Services B.V. Fokker Services is onderdeel van de GKN/Fokker familie en is een wereldwijde, onafhankelijke dienstverlener op het gebied van luchtvaart. Fokker is een full-service leverancier van technische mogelijkheden, componenten van vliegtuigen, levering van onderdelen en compleet op maat gemaakte oplossingsprogramma's. Het bedrijf…

lees meer

De do’s en don’t van een zakelijke look: kleuren

Bij een sollicitatiegesprek telt vaak de eerste indruk. Hetzelfde geldt voor een eerste ontmoeting met een toekomstige zakenrelatie. Misschien heb je wel een belangrijk gesprek voor een promotie. Dan is zakelijke, representatieve kleding van groot belang. Welke keuzes kun je beter wel maken en wat kun je beter niet doen bij het samenstellen van…

lees meer

De HX Factor: ideeën om organisaties menselijker te maken

Afgelopen tijd heb ik het boek ‘De HX factor’ gelezen. Dit boek is samengesteld door ruim 30 adviseurs van Deloitte Human Capital en gaat over Human Resource Management - of hoe zij het liever noemen - Human Experience Management (afgekort HXM). Het boek staat bomvol met casussen en is geschreven door diverse consultants van…

lees meer

Omgaan met de coronacrisis: interview met Marieke Litjens, Global HR Director bij ORTEC

Marieke Litjens is Global HR Director bij ORTEC. ORTEC is 's werelds grootste leverancier van wiskundige optimalisatiesoftware en advanced analytics, met zo'n 1000 medewerkers en kantoren in 13 landen over de hele wereld. Op 18 juni sprak ik Marieke over de impact van de coronacrisis op haar rol als Global HR Director en de…

lees meer

Jenga: kies en verplaats de juiste blokjes voor behoud van een goed werkgeversmerk

Diegenen die Jenga eerder hebben gespeeld kennen de regel: hoe nauwkeuriger je het spel speelt, hoe langer de toren stabiel staat en niet omvalt. Dit spel kent niet veel bijzonderheden. Belangrijk is dat je oog hebt voor het geheel (de toren) en dat je de ‘juiste’ blokjes kiest en deze verplaatst. Op deze manier…

lees meer

De klant-energieke organisatie: Hoe klanten jouw organisatie positief kunnen laden

De klant-energieke organisatie. Dit inspiratieboek geschreven door Sonja Stalfoort kan ik iedereen aanraden die klantgericht wil ondernemen. Het idee van een duurzame, holistische aanpak om een organisatie verder te brengen spreekt me aan. Daarmee wil ik niet zeggen dat dit boek zweverig is, juist verre van. Het geeft concreet en stapsgewijs een pragmatische leidraad…

lees meer

HR in de leer voor een lerende cultuur

Het belang van een lerende cultuur in een organisatie behoeft eigenlijk niet zoveel betoog. Er is een veelheid aan onderzoeken en artikelen waarin staat dat een lerende cultuur zorgt voor wendbare organisaties. Wendbare organisaties kunnen in onzekere tijden en met onvoorspelbare markten inspelen op wat hun klanten willen, of zichzelf opnieuw uitvinden en zo…

lees meer

Omgaan met de coronacrisis: interview met Karen van der Pauw, HR Business Partner Wooncompas

Karen van der Pauw is werkzaam als HR business partner bij woningcorporatie Wooncompas, een non-profit organisatie met zo’n 100 medewerkers waar ze via Expand is gestart. Karen was pas twee dagen aan het werk in haar nieuwe functie toen bleek dat haar inwerkperiode anders zou verlopen dan verwacht. Haar derde werkdag werkte ze namelijk…

lees meer

Working Apart Together: wat is het effect?

Ik houd me bezig met veranderingen in organisaties. En dus ook met de snelle overgang naar Working Apart Together. Want dat is wat we nu doen met z’n allen. Het maakt me nieuwsgierig. Ik wil ontdekken wat het effect is. Hoe ervaar je het? Hoe werk je nu samen? Wat vind je belangrijk en…

lees meer

Omgaan met de coronacrisis: interview met Robert Marcus, HR manager bij Elopak

Robert Marcus is HR manager bij Elopak. Elopak is een wereldwijde leverancier van op papier gebaseerde verpakkingen voor dranken, met name voor zuivel en sappen. In Nederland produceert Elopak zo'n 5 miljard verpakkingen waarvan een deel in de Benelux blijft, maar een nog groter deel naar de rest van Europa wordt geëxporteerd. Elopak heeft…

lees meer