HR varia

Wie is er bang voor de organisatieactivist?

Er waart een spook door managementland. Uit allerlei hoeken komen critici op het als Angelsaksisch geduide management- en organisatiemodel naar voren. De diagnose is dat er twee verschillende zienswijzen zijn over organisatie en samenleving. Het Angelsaksische en het Rijnlandse denken. Het verschil wordt vaker aangeduid als het verschil tussen het belang dat de shareholders…

lees meer

Human Resource, the movie!

Ik wil Human Resource, the movie zien! Maar hij bestaat nog niet. Tenminste, niet voor zover ik weet. De mensen die dachten dat dit een aankondiging was voor Expand: the movie, helaas, nog niet. Wel wil ik vandaag kijken wat HR:tm voor film zou moeten zijn. Lichte kost, voor iedereen toegankelijk? Of, als we…

lees meer

Faciliteren van Personal Branding in 3 stappen

Personal branding is gericht op het ontdekken, zichtbaar maken en versterken van hun onderscheidende en toegevoegde waarde door professionals. Organisaties zijn er bij gebaat als hun medewerkers hier actief mee aan de slag gaan. Dit om medewerkers beter te kunnen inzetten en werkzaamheden, opdrachtgevers of projecten beter op de motivatie van de medewerker af…

lees meer

Waarom werven als de kandidaat al in dienst is?

Als ik de diverse HR blogs doorlees dan bekruipt me het gevoel dat HR zich alleen maar met recruitment bezig houdt. Het ene blog over het succes van een recruitment site is nog niet verschenen of het volgende blog over de vermeende verkeerde manier waarop een site vacatures publiceert komt er weer over heen.…

lees meer

Faciliteren Personal Branding noodzaak voor organisaties

Veel mensen denken bij personal branding aan het verkopen van jezelf. Aan persoonlijke marketing om te bereiken wat je wilt en waarbij het doel de middelen heiligt. In dit perspectief zou personal branding dus bij uitstek iets voor zelfstandig ondernemers zijn. En dat is ook zo. Als je als zelfstandige geen duidelijk en consistent…

lees meer

Voorbereiding op de toekomst

Een onderzoek van Yacht signaleert tien trends voor marketing in 2020. Een vooruitblik die voor HR ook interessant is. Waarom? Marketing draait om communicatie, net als HR. Marketing is externe communicatie, HR is veel interne communicatie en in het geval van recruitment ook externe communicatie. Ik ben zo vrij geweest om in elke trend…

lees meer

Winst met gratis diensten

Heeft u wel eens een gratis blikje energie drank aangenomen op het station? Gratis een testproduct aangevraagd? Een product besteld met een 'gratis' extra? Dan heeft u al enige ervaring met een nieuwe trend die het afgelopen jaar steeds belangrijker is geworden: gratis. Gratis als basis voor een organisatie. Een naar mijn mening heel…

lees meer

Personal branding en de adviesorganisatie

Wat kan personal branding betekenen voor een adviesorganisatie? En voor een netwerkorganisatie? En voor een HRM-er persoonlijk? Drie vragen die ik kort ga proberen te beantwoorden. Met een kleine handreiking hoe je dit zou kunnen bereiken. Wat is personal branding? Om zinnig ergens over te kunnen praten heb je allereerst een definitie nodig. Een…

lees meer

Vergaderen ten koste van productiviteit

Uit een enquĂȘte onder een panel van lezers van Management Team blijkt dat niet minder dan 17% van de managers minimaal 20 uur per week in vergadering zit. De helft van alle ondervraagden zit tussen de 10 en de 20 uur in overleg. Dit betekent dat de helft van de managers minimaal een kwart…

lees meer

Vrijdag de 13e… hoger verzuim?

We weten dat vrijdag de 13e een datum is die voor veel mensen de rillingen op de rug veroorzaakt. Nu zijn Nederlanders over het algemeen best wel nuchter. Amerikanen daarentegen zijn een stuk erger. Wist u dat gebouwen in Amerika, met meer dan 13 verdiepingen, nooit een 13e verdieping hebben? Waarom de 13e? Een…

lees meer