Recruitment & Arbeidsmarkt

Zijn jullie sollicitanten al merkambassadeurs?

Goed communiceren met sollicitanten, wat levert dat op? Als ik de verhalen om me heen hoor, komt het vaker voor dan verwacht: heel veel organisaties communiceren behoorlijk summier met hun sollicitanten. Vaak schiet het erbij in om ze (bijna) allemaal een afwijzing of überhaupt een ontvangstbevestiging te sturen. Ik snap het ergens wel. Je…

lees meer

De parttime papa: steeds meer mannen willen minder gaan werken

“Dus je wilt minder gaan werken nu je vader wordt? Bedenk wel dat dit consequenties heeft voor je carrière.” Dat is wat een vriend te horen kreeg toen hij bij zijn baas het verzoek indiende om ouderschapsverlof op te nemen. Een niet onbelangrijk detail; dit speelde zich af bij een multinational die zich ooit…

lees meer

Boekreview: de kunst van duurzaam presteren

Wil je duurzame presteerders in je organisatie? Dan geldt volgens Bas Kodden, onderzoeker, schrijver en spreker op het gebied van leiderschap: ‘talent is goed, karakter is beter!’ Bas Kodden doet onderzoek naar waarom de ene organisatie effectief en succesvol blijft, terwijl andere bedrijven hierin falen. Een kort antwoord op deze vraag: zorg voor de…

lees meer

Inspelen op de behoeften van generatie Z

Je kunt er niet meer omheen: Generatie Z is overal op de arbeidsmarkt te vinden. De arbeidsmarkt wordt krapper, en daarmee wordt het ook moeilijker om deze groep binnen het bedrijf te houden. Het is noodzakelijk om goed in te spelen op de behoeften en talenten van Z’ers, maar hoe doe je dat als…

lees meer

Boekreview: Intakegesprekken en detachering

Een praktisch handboek en daarmee een musthave voor iedere interim professional. Het boek ‘Intakegesprekken en detachering’ door Taren Mohan geeft veel meer tips dan de titel doet vermoeden. Het is een handige samenstelling van aanbevelingen om je als interim professional te profileren en daarnaast een goed intakegesprek te kunnen voeren. Het boek is opgebouwd…

lees meer

Tips voor de ultieme vacaturetekst

Bijna elk bedrijf kampt met de gevolgen van de krappe arbeidsmarkt. Het aannemen van personeel is voor veel bedrijven dan ook een lastige kwestie. Het is zaak om een goede vacaturetekst op te stellen. Een vacature is tenslotte de eerste indruk die een bezoeker krijgt van jouw bedrijf. Het is belangrijk dat de vacaturetekst…

lees meer

De juiste kledingkeuze cruciaal voor een succesvol sollicitatiegesprek: kledingcombinaties voor mannen

Als HR professional ben jij meestal degene die de tips geeft, maar nu kun je ze zelf ook goed gebruiken. Je hebt binnenkort immers een belangrijke sollicitatie en je wilt er op je allerbest uitzien om een goede indruk te maken. Daarom ga je in pak. Maar daar wringt het 'm juist. Want een…

lees meer

Wie eigent zich employer branding toe?

Het was een grijze woensdagmiddag in oktober. Een dozijn professionals, met een vrijwel evenwichtige verdeling van HR, recruitment en communicatie managers, kwamen bijeen om hun kennis en ervaringen te delen over ‘hot item’ employer branding. Het eerste uur verliep vriendelijk en vlot; gemotiveerd door een herkenbare presentatie van de gastvrouw, deelden de aanwezigen hun…

lees meer

Boekreview: het nieuwe beoordelen

Van één van mijn collega’s kreeg ik het boek met de titel ‘het nieuwe beoordelen’ van Jacco van den Berg. Ik werd geprikkeld door het feit dat talenten in het boek als uitgangspunt worden genomen. Een prachtig boek dat ik in één keer met enthousiasme heb uitgelezen. Als coach en recruiter ben ik dagelijks…

lees meer

Wervingsproblemen? Ga eens speeddaten!

Vind je het als HRM’er steeds moeilijker worden om geschikte kandidaten te vinden? De arbeidsmarkt wordt in verschillende segmenten en delen van het land steeds krapper. Van de openstaande vacatures is inmiddels 40 procent moeilijk te vervullen. Je kunt je vacatures langer open laten staan, in je eigen netwerk zoeken, een werving- en selectiebureau…

lees meer