Imago van bedrijven op de tocht door bloggende werknemers
Een recent onderzoek van het Engelse Croner wijst uit dat een derde van de Engelse bloggers wel eens informatie over hun werkgever, werkplek of collega’s plaatst op zijn of haar persoonlijke weblog. Deze informatie kan schadelijk zijn voor het imago van het bedrijf. Daarnaast riskeert een werknemer die gevoelige bedrijfsinformatie op zijn of haar…
lees meerUnilever, een bonte mengelmoes
De zoektocht van de kritische kandidaat nadert zijn einde. Vandaag heb ik zin om bij Unilever een carrière op te bouwen; de volgende keer is mijn laatste poging bij Vedior. Hoewel het nog iets te vroeg is om terug te blikken kan ik wel stellen dat de kritische kandidaat niet is verwend door de…
lees meerRecruiters en blogging, the twain shall never meet?
Recruiters zijn account managers van hun bedrijf. Niet van de producten of diensten van hun bedrijf, maar van het bedrijf zelf. Zij verkopen het imago van het bedrijf vanuit het perspectief van werk: employment branding. Hun klanten: toekomstige werknemers. Recruiten wordt steeds moeilijker En er is een probleem; het aantal klanten loopt terug. En…
lees meerPak die mannen ook aan, Mees!
De media staan bol van de zweep die Heleen Mees over de arbeidsmoraal van de Nederlandse vrouw haalt. Het is tijd voor een derde feministische golf, schreef ze vorige maand in NRC Handelsblad. Want als we met Aziatische landen willen concurreren, hebben we dit vrouwelijke arbeidspotentieel broodnodig. Vrouwen en ambitie Nu houd ik wel…
lees meerMoeilijke start hoogopgeleide allochtonen op de arbeidsmarkt
Uit onderzoek van het weekblad Intermediair blijkt dat de nieuwe generatie hoogopgeleide allochtonen een moeilijke start maakt op de arbeidsmarkt. Deze moeilijke start valt volgens het onderzoek voornamelijk te wijten aan het missen van goed ontwikkelde netwerken.Ook het eigen zoekgedrag en onbekendheid met gebruiken en regels in het bedrijfsleven hebben ermee te maken. De…
lees meerRollator Recruitment
Goed, aan de ene kant hebben we dus een dreigend tekort aan gekwalificeerd personeel, aan de andere kant hebben we een groep ervaren krachten die niet meer aan de bak komt vanwege hun leeftijd. Dat is op zijn minst typisch. En het is niet dat er geen moeite wordt gedaan om de twee vragende…
lees meerRandstad, online recruitment voor eigen personeel? Ehh…
Deze keer ga ik vermomd als kritische kandidaat op zoek naar een baan bij een van de grootste uitzendorganisaties ter wereld, de Randstad Group. Als er één bedrijf uit de AEX zou moeten weten hoe je talent werft, dan moet het toch Randstad zijn. En Randstad heeft recent laten zien ook innovatief vooraan te…
lees meerReed Elsevier, online sollicitereren? alleen via Totaljobs
Na een periode van stilte vervolg ik vanaf vandaag mijn serie over de ervaringen van de ‘kritische kandidaat’ bij zijn/haar zoektocht naar de ideale online recruiment ervaring onder AEX bedrijven. En dit keer is het de beurt aan Reed Elsevier, de uitgever en eigenaar van onder meer Totaljobs. Mag ik daaruit verwachten dat Reed…
lees meerNieuw in de wereld die arbeidsmarktcommunicatie heet
De wereld van nu is geenszins de wereld van na mijn studie. Na mijn studie HEAO Communicatie leurde ik met grote ogen en leergierigheid de verschillende werving/uitzendbureaus langs. De leergierigheid en grote ogen gooide ik in de strijd om maar te benadrukken dat ik dan wel geen werkervaring had, maar wel uitermate gemotiveerd was.…
lees meerRecruiters en andere contactmomenten
Uit een aantal reacties op artikelen van het weblog, en uit persoonlijke correspondentie, is op te maken dat het belangrijk is welke indruk een bedrijf bij een kandidaat achterlaat. Recruiters en het wervingsproces kunnen deze indruk nadelig beïnvloeden. Bedrijven raken hierdoor op een zeer knullige wijze kandidaten kwijt. Met de prijs van slechte mond…
lees meer