Onderzoek: succesvolle ZZP-ers investeren in klantrelaties

23/07/2009 Leestijd: 3 minuten

Beste zzp-er,

Het onderzoek waar velen van u aan hebben meegewerkt is eindelijk afgerond. Een conclusie is getrokken uit de thesis ‘Wat zijn kernkwaliteiten die benodigd zijn om als ondernemer succesvol te zijn? Alhoewel het rapport geen concrete antwoorden geeft op hoe een zzp-er zich bijvoorbeeld moet innoveren (cruciaal voor een succesvolle zzp-er), geeft het wel inzicht in wat voor factoren samenhangen met zzp-ers die zich als erg succesvol ervaren.

Enkele bevindingen

Hier kunt u enkele bevindingen terugvinden. Wilt u het hele rapport zien dan verwijs ik u graag door naar de consultants van Expand.

Zoals genoemd is de hoofdvraag van mijn onderzoek: Wat zijn kernkwaliteiten die benodigd zijn om als ondernemer succesvol te zijn? Na alle gegevens nauwkeurig bestudeerd te hebben kon eindelijk een antwoord op de thesis worden gegeven.

Zzp-ers die zich erg succesvol vinden (met een score van 8 of hoger) hebben een duidelijke voorkeur met de volgende aspecten als het gaat om het verkrijgen van werk; klantrelatie en proactief handelen naar de klant gevolgd door kwaliteitsgarantie.

Erg succesvolle zzp-ers moeten ook innovatief zijn, moeten zich constant onderscheiden van de competitie en moeten constructief daar naartoe werken vanuit een bedrijfsplan zijn factoren die een grote rol spelen.

Wat werkt voor Zzp-ers

Zzp-ers die zich zeer succesvol vinden vertonen een significante relatie met innovatie, de inspanning zich te onderscheiden, risico’s durven te nemen, prestatiegericht te zijn en vinden een bedrijfsplan noodzakelijk. Het is een wisselwerking tussen deze factoren die een zzp-er zichzelf als succesvol doet scoren. Waarom dit zo is komt niet naar voren in dit onderzoek, een eventueel na-onderzoek kan hier gericht antwoord op geven.

Het uurtarief blijkt een zeer kleine rol te spelen als het gaat om zich te onderscheiden van de concurrentie. Wel moet worden rekening gehouden met het feit dat door economische omstandigheden het uurtarief een degelijk belangrijke rol speelt die vanuit dit onderzoek niet af te leiden is.

Zzp-ers die de wens naar onafhankelijkheid en de bereidheid hebben om risico’s te nemen en de financiële stimulans als reden selecteerden om te beginnen als zzp-er, vertonen ook een significante relatie met succesvol zijn (niet zeer succesvol!). Deze factoren spelen een rol bij het succesvol zijn, maar niet zo significant dat ze zich als erg succesvol ervaren.

Significante verschillen

Een verschil was te herkennen tussen mannelijke en vrouwelijke zzp-ers, hoewel beide groepen zich als even succesvol ervaren waren de volgende verschillen significant.

In het onderzoek zijn (uiteraard) nog meer interessante significante verschillen naar voren gekomen die spelen bij mannen en vrouwen, maar dit stuk is bedoeld om u een indicatie te geven van hoe de gegevens zijn geïnterpreteerd en wat belangrijke ontdekkingen zijn.
Graag wil ik alle zzp-ers bedanken die mij geholpen hebben met het onderzoek en hoop ik dat zij minder moeite zullen hebben met het verkrijgen van werk in de zeer nabije toekomst! (Uiteraard een van de uitkomsten van het onderzoek!).

Heeft u interesse in het volledige onderzoek? Mail dan gerust naar info@expand.nl.

Met vriendelijke groet,

Dit artikel is geschreven door Jeremy Sikkens

0 reactie(s) op “Onderzoek: succesvolle ZZP-ers investeren in klantrelaties”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


De verificatie periode van reCAPTCHA is verlopen. Laad de pagina opnieuw.