(Online) netwerken

29/06/2007 Leestijd: 2 minuten

Het belang van communicatie is al talloze malen onderschreven. Wisseling van perspectief en uitwisseling van perspectief zijn twee manieren om in korte tijd veel te leren, of een adequate oplossing te vinden voor een probleem. In een zich sterk ontwikkelend en wisselend vakgebied, zoals HRM, is communicatie van en over problemen en ontwikkelingen derhalve een eerste stap in ontwikkeling van professionaliteit, kennis en organisaties.

Netwerken

Als vanouds is HRM dan ook het vakgebied van het netwerken. Seminars, cursussen, personeelsuitjes en talloze andere netwerkbijeenkomsten horen tot de standaardactiviteiten. Het belang van deze netwerkbijeenkomsten voor het vinden van de juiste man voor de juiste plaats is ook vaak genoeg genoemd. Vandaar dat iedere consultant, manager en recruiter zijn baas van tijd tot tijd verzoekt om een seminar te betalen of een paar vrije uren te geven. En terecht natuurlijk, verdere ontwikkeling van het personeel is, juist in een dynamische arbeidsmarkt, een belangrijk speerpunt voor iedere organisatie.

Internet

Van grote invloed op het hiervoor genoemde is het internet. Talloze communicatiemogelijkheden overspoelen HRM afdelingen. Er is een intern communicatiesysteem, een bedrijfsblog, persoonlijke blogs, drie e-mailadressen per werknemer en een digitale werknemer die je aan telefoonnummers helpt. Verdronken tussen al deze mogelijkheden lijken veel mensen er vanuit gemakzucht helemaal geen gebruik van te maken. Waarom zou je online netwerken, informatie opzoeken? Je kunt immers gewoon bellen en iemand ‘in real life’ ontmoeten. Gelukkig denkt niet iedereen zo. Gelukkig, want er is geen praktischere manier dan online netwerken.

De overtuiging

Zelf ben ik er van overtuigd dat online netwerken en digitale kanalen nog lang niet hun maximale potentieel hebben bereikt. Er kan veel beter en vooral intensiever gebruik gemaakt worden van intensieve kennisdeling, zoals hier bij Expand, op andere weblogs, via netwerksites als linkedin en wiki’s. En actief gebruik van deze bronnen werkt niet alleen kostenbesparend en draagt niet alleen bij aan professionalisering. Het is een manier van denken die, als je er in gegroeid bent, maakt dat je anders denkt, verder kunt kijken, je eigen casus op kan lossen, maar ook hulp kan vragen en bieden.

De spiegel

Maar ook hier is het tegendeel van mogelijk. Heeft online netwerken, ervaring delen, kennis delen, wel toegevoegde waarde? Ziet u het als een overbodige extra, weer een “tool” teveel? Geef hier uw mening.

0 reactie(s) op “(Online) netwerken”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


De verificatie periode van reCAPTCHA is verlopen. Laad de pagina opnieuw.