Overleeft duurzaam ondernemen de crisis?

15/12/2015 Leestijd: 1 minuten

In de afgelopen decennia geven steeds meer organisaties aan dat ze op duurzame wijze ondernemen. Recent las ik een artikel met de volgende strekking: “Duurzaamheid is een gemakkelijk containerbegrip geworden, een modieuze vergaarbak van wervend bedoelde intenties.”  Natuurlijk is het van belang om eerst vast te stellen wat het begrip “duurzaam ondernemen” voor betekenis heeft. Wikipedia stelt het als volgt:

Maatschappelijk verantwoord ondernemen (mvo), duurzaam ondernemen of maatschappelijk ondernemen is een vorm van ondernemen gericht op economische prestaties (profit), met respect voor de sociale kant (people), binnen de ecologische randvoorwaarden (planet): de triple-P-benadering. ”

Vaak komt het erop neer dat het gaat om het maken van logische (milieu)bewuste keuzes, bijvoorbeeld we gaan zuinige lampen ophangen. Ofwel afval recyclen, geen investeringen doen in landen met een dubieus regime, kortom; zaken waar we met ons gezond verstand zoiezo niet tegen kunnen zijn.

Ik kan me voorstellen dat in tijden van economische crisis de focus sterker komt te liggen op resultaten en harde cijfers. Waar ik benieuwd naar ben is of dit door jou ook zo wordt ervaren. Is het zo dat door “de economische crisis” maatschappelijk verantwoord ondernemen meer op de achtergrond komt? Of lopen duurzame initiatieven gewoon door bij de organisatie waar je werkt? Welke concrete initiatieven in jouw organisatie laten zien dat jouw organisatie duurzaam bezig is?

Economische crisis of niet, ik hoop dat we met zijn allen “ons gezond verstand”  blijven gebruiken…

0 reactie(s) op “Overleeft duurzaam ondernemen de crisis?”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


De verificatie periode van reCAPTCHA is verlopen. Laad de pagina opnieuw.