Overprikkeling op je werk: signalen van overprikkeling en waarom het belangrijk is die op tijd te herkennen

12/03/2021 Leestijd: 2 minuten

In een tijd waarin we van het ene naar het andere scherm switchen en waarin onze ontbijttafel fungeert als zowel bureau, vergadertafel én schoolbank, is het des te belangrijker om routines aan te brengen in je dag. Daarnaast worden we elke dag weer overspoeld met heel veel informatie: (corona)nieuwsberichten. Dat geeft extra veel prikkels.

Kenmerken van overprikkeling

Als je overprikkeld raakt komt er meer informatie binnen dan je kunt verwerken. Je ervaart daardoor minder controle over je gedrag. Welke klachten krijg jij als je overprikkeld raakt op het werk? Een vol hoofd. Vaak gaat het samen met een onrustig gevoel. Ook concentratieproblemen worden vaak genoemd. Deze klachten vallen onder de mentale klachten: klachten waardoor je cognitieve vermogen minder goed werken. Bij overprikkeling is het net of je brein op tilt slaat. Vanzelfsprekend is je brein dan minder in staat tot logisch nadenken.

Gevolgen van overprikkeling

Dit heeft gevolgen voor het werk. Door overprikkeling vergeet je dingen en/of je maakt meer fouten. De klachten zijn dus van dien aard dat het werk er onder lijdt. Als je overprikkeld bent, kun je niet meer rustig op verzoeken van collega’s reageren. Een prikkelbare reactie is dan ook een teken dat je overprikkeld bent geraakt. Het is een natuurlijke manier om prikkels op afstand te houden. Je schermt je als het ware af voor de verzoeken van anderen.

Tips om met informatieprikkels om te gaan

  • Focus je op activiteiten die jou helpen om je (werk)ambities te bereiken.
  • Betrek andere mensen bij jouw doelen. Door te vertellen wat jij echt belangrijk vindt, zullen anderen je keuzes makkelijker respecteren.
  • Toon het goede voorbeeld en inspireer op die manier anderen om ook bewust te kiezen voor wat zij belangrijk vinden.
  • In de ochtend heb je meestal de meeste energie. Maak daar gebruik van door complexere dingen in de ochtend te plannen.
  • Laat je niet afleiden door binnenkomende berichten en zet alerts uit wanneer je ergens geconcentreerd mee bezig bent. Reserveer tijd in je agenda om je berichten te lezen en verwerken.
  • Vier successen van jezelf en de mensen om je heen.

Wat doe jij om te ontprikkelen?

0 reactie(s) op “Overprikkeling op je werk: signalen van overprikkeling en waarom het belangrijk is die op tijd te herkennen”

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *