Pay per click, foute wijn in foute zakken

07/06/2007 Leestijd: 2 minuten

Search engine optimization (SEO) levert traffic op. Veel SEO levert veel traffic op. En als je ook nog een blik Search engine marketing (SEM) open trekt, heb je nog meer traffic. Hoera! …of toch niet?

Wel als je als ‘hippe’ site content plaatsing volgens een PPC (pay-per-click) model aanbiedt. Nietsvermoedende content providers, die uitsluitend naar traffic statistieken kijken, hebben dan tenslotte het idee dat ze een heel goede deal hebben. Als er niet op mijn content wordt geklikt hoef ik tenslotte niet te betalen. En als er veel wordt geklikt, dan heb ik lekker veel business. Oftewel, ik win altijd. Maar is dat wel zo?

Want, wat is de kwaliteit van die clicks?

En nog veel belangrijker, wat is de conversie van clicks naar business en omzet? Helaas kan zelden een antwoord op deze vraag worden gegeven.  Want de clicks op de site kunnen niet worden omgerekend naar meer klanten in de back-office. Omdat er simpelweg geen koppeling tussen de beide systemen bestaat. En is die groei in klanten nou gekomen door die ene actie op site XYZ of door de extra inspanningen van de account managers, of door de advertentie in dagblad ZYX? Vragen, vragen, maar zelden betrouwbare antwoorden.

En dan nog wat, wel eens gehoord van click fraude? Of gaan we er vanuit dat click fraude niet voorkomt in ons kleine Nederland?
(Wikipedia: Click fraud is a type of internet crime that occurs in pay per click online advertising when a person, automated script, or computer program imitates a legitimate user of a web browser clicking on an ad, for the purpose of generating a charge per click without having actual interest in the target of the ad’s link)

Daarom: of het nu om vacatures of om andere content gaat waar u reacties op wilt ontvangen, wees heel erg voorzichtig met een PPC model. Hoewel dit model in eerste instantie ideaal lijkt (veel traffic = veel business) zal de harde realiteit vaak een ander beeld tonen. De kwaliteit van reacties groeit niet met het aantal reacties. En ik heb medelijden met de medewerkers die al die reacties moeten beoordelen. Een weinig benijdenswaardige positie…

Verder is de fraudegevoeligheid van het PPC model zo groot dat de verleiding voor elke site die even minder resultaat boekt eenvoudigweg te groot is. Het is de kat op het spek binden, een pot vol EPO aan een wielrenner geven.  Met andere woorden, het is vragen om problemen. We blijven tenslotte allemaal mensen.

Een pay-per-click model is niets en levert niets op. Dan kan je nog beter betalen voor de plaatsing, zonder resultaatverplichting.

Armoe troef? Jawel!

0 reactie(s) op “Pay per click, foute wijn in foute zakken”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *