Personal branding als hokjes denken?

31/03/2009 Leestijd: 2 minuten

Kan een community manager ook specialistische HR taken op zich nemen? Heeft een HR generalist wel de specialistische kennis die nodig is voor die openstaande vacature? Dit soort vragen zullen regelmatig met ‘ja’ kunnen worden beantwoord. Dat iemand recruiter is betekent niet dat iemand verder niets weet. Toch schuilt hier een valkuil van personal branding in: dat een brand niet te breed, maar ook niet te specifiek wordt gemaakt.

De breedte van je brand

Personal branding, jezelf positioneren als merk, helpt je een onderscheidende positie in te nemen. Door te beginnen bij je sterke punten en dan te bepalen hoe je deze het beste kunt communiceren, ontstaat een beeld naar de buitenwereld waardoor organisaties zullen denken: deze persoon is de juiste voor deze vacature. Het staat buiten kijf dat het merk en je vaardigheden op elkaar aan moeten sluiten. Maar ook dan is er ruimte voor interpretatie.

Zo kun je je branden als een HR generalist, iemand met heel brede HR kennis. Je kunt je ook branden als een HR generalist met specifiek veel kennis van . Verder kun je je branden als specialist. Zo maak je je toegevoegde waarde heel specifiek. Maar de realiteit ligt ongetwijfeld genuanceerder, iemand die goed is in x en y, is misschien ook goed in a, b en c. Maar dit komt niet zo naar voren.

Keuze vanuit de organisatie

Stelt u zich de volgende, volledig hypothetische situatie voor. Een recruiter krijgt een stapel CV’s, waar drie zeer relevante CV’s uit komen. De vacature betreft onderwerpen A, X en Y. Een van de relevante CV’s is een bij de recruiter bekende generalist. Deze zal alle drie de onderwerpen op een behoorlijk niveau kunnen uitvoeren. Een van de andere relevante CV’s is een specialist in onderwerp X. Deze laatste persoon zal alle X taken zeer goed uitvoeren, maar van de vaardigheden op onderwerp A en Y is bij de recruiter niets bekend. Dit zet de recruiter aan het twijfelen.

En dus!

Hopelijk volgt er een gesprek, waarin de X specialist duidelijk kan maken dat hij A en Y ook beheerst. Het punt dat ik wil maken draait om het twijfelen van de recruiter. Er is hier zeker geen sprake van een slecht brand, of een fout. Het gevaar van personal branding schuilt er in dat een zeer specifiek brand, hoewel duidelijk te communiceren en charismatisch, ook het risico kent dat de nadruk erg ligt op één van de vaardigheden van de brandhouder. En dat dit gevolgen kan hebben voor selectieprocedures.

Kortom: sta goed stil bij de inhoud van je brand. Voorkom dat je onnodig in een hokje valt!

0 reactie(s) op “Personal branding als hokjes denken?”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


De verificatie periode van reCAPTCHA is verlopen. Laad de pagina opnieuw.