Personal branding en de adviesorganisatie

21/12/2007 Leestijd: 4 minuten

Wat kan personal branding betekenen voor een adviesorganisatie? En voor een netwerkorganisatie? En voor een HRM-er persoonlijk? Drie vragen die ik kort ga proberen te beantwoorden. Met een kleine handreiking hoe je dit zou kunnen bereiken.

Wat is personal branding?
Om zinnig ergens over te kunnen praten heb je allereerst een definitie nodig. Een citaat van Wikipedia.

“Personal branding is the process whereby people and  their careers are marked as brands”

Personal branding is dus het proces waarbij mensen en hun achtergrond een merk worden. Als persoon draag je bijvoorbeeld het merk uit dat je een innoverende recruiter bent. Of een generalistische HR adviseur.

Personal branding en de adviesorganisatie?
Ik noem hier adviesorganisatie, maar dit gaat ook op voor netwerkorganisaties. Het gaat zelfs op voor elke organisatie die erbij gebaat is dat de organisatie een bepaald beeld van zijn activiteiten uitdraagt, om op basis daarvan nieuwe contacten te leggen, of meer partners te vinden. Kortom dit gaat op voor elke organisatie.

Maar wat helpt zo’n personal brand nou voor een adviesorganisatie? Eigenlijk is het heel simpel. Een personal brand is een stukje marketing. Een personal brand is een gegeven over een persoon, bijvoorbeeld een zin die je aan die persoon relateert. Wat gebeurt er als je een interessante HR adviseur leert kennen die bij een adviesorganisatie werkt, maar je hebt geen specifieke eigenschap om hem aan te onthouden? Precies, helemaal niets. Wat gebeurt er als diezelfde persoon een soort van merk heeft, een tagline, een citaat, een brand? Zegt hij bijvoorbeeld ‘ik sta als adviseur altijd scherp voor innovatie op de werkvloer’, dan onthoud je dat. Als je dan iemand nodig hebt die iets weet over innovatie, dan denk je aan deze HR adviseur.

Om van tevoren enige kritiek te weerleggen: natuurlijk, als iemand een ‘goede’ is, dan onthoud je hem alleen daarom ook al. Maar als iemand daarbij ook nog een merk uitdraagt, een idee, dan onthoud je hem nog beter.

Terug naar de adviesorganisatie. Wat gebeurt er als alle HR adviseurs van deze adviesorganisatie een eigen merk uitdragen? Dan worden deze adviseurs los van elkaar herinnert als interessante adviseurs om te bellen over hun specifieke deelgebieden. En nog een gedachtenexperiment: wat gebeurt er als diezelfde adviseurs een stukje gemeenschappelijk merk hebben. Bijvoorbeeld dat ze allemaal voor innovatie staan? Of voor management ontwikkeling? Dan worden niet alleen de adviseurs en hun deelgebieden onthouden, maar ook het totaalmerk, het bedrijf achter deze adviseurs. En dat is precies wat je als adviesorganisatie wilt bereiken. Of als netwerkorganisatie. Herinnert worden op het moment dat een bedrijf iemand nodig heeft die jij aan een opdracht wilt helpen.

Hoe kan ik dit inrichten?
Het gedachtenexperiment toont aan dat het interessant kan zijn om als bedrijf een merk uit te dragen. Een inrichting daarvan kan zijn om alle adviseurs, recruiters, om iedere functie die contact heeft met derde partijen dat merk of een nog specifieker merk uit te laten dragen. Vastgesteld dat dit interessant is: hoe kun je dit inrichten?

Een eerste mogelijkheid is afstemmen via de afdeling marketing. Marketing houdt zich al bezig met het merk dat uitgedragen wordt. Het wiel hoeft niet opnieuw uitgedragen te worden. Stel dat marketing als belangrijkste eigenschap van het idee verkoopt dat iedereen binnen uw organisatie persoonlijke aandacht krijgt van de recruiter, zorg dan dat de recruiter dat uitdraagt. Stel dat de meeste aandacht gaat naar het feit dat uw HR adviseur generalistisch denkt, zorg dan dat uw HR adviseurs dat uitdragen.

Dat u doet wat u zegt is logisch. Dat is altijd belangrijk. Maar er zijn ook specifieke manieren om deze kennis uit te dragen. U kijkt nu naar een van de meest recente voorbeelden: een weblog. Via een weblog kunt u uw adviseurs hun kennis ten toon laten spreiden. Behalve weblogs zijn er nog veel meer mogelijkheden. Geef uw adviseurs een uur per week om een artikel te schrijven voor een vakblad. Of om een informatieve dag te organiseren met alle klanten waar zij verantwoordelijk voor zijn. Laat ze eens om de tafel gaan zitten met uw klanten, in gesprek gaan. Zo kunnen zij hun merk uitdragen van kenniswerker en u uw merk als betrokken adviseur.

Met dank aan Erno Hannink en Marileen Kan voor enkele van bovenstaande ideeën.

0 reactie(s) op “Personal branding en de adviesorganisatie”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *