Personal branding in de praktijk

07/02/2008 Leestijd: 3 minuten

Vandaag zal ik personal branding in een bredere context plaatsen. Dat gebeurt op basis van enige persoonlijke ervaring en een zeer interessant gesprek met Tom Scholte. Eind december schreef ik al over Personal branding en de adviesorganisatie. In het kort heb ik toen uiteengezet hoe adviesorganisaties personal branding kunnen gebruiken om via authenticiteit specifieke functies binnen te halen, of mensen te plaatsen.

Wat personal branding voor je kan doen

Enige relativering van het concept leerde me dat het idee weinig nut heeft voor iemand die een ‘gewone kantoorbaan’ wil. Als je gewoon tevreden bent met je werk (en geen zelfstandige bent), dan zit er weinig in het concept. Toen ik een opmerking maakte over het gevaar van Googelen van kandidaten genaamd Jan Jansen en hoe mensen door elkaar kunnen worden gehaald kwam Tom met een sterke reactie: dat kun je juist als kandidaat voorkomen! Personal branding volgens Tom is het zoeken en vinden van een manier van werken die voor jou specifiek is en waar jij je prettig bij voelt. Vanuit je persoonlijke doelen, passies, vaardigheden en eigenschappen zoek je naar je eigen brand community. Op die manier vindt je werk dat bij je past en dat je met plezier kunt doen. Een aanvulling voor de economisch ingestelde mensen: en werk dat je met plezier doet zul je productiever doen!

Terugkoppeling naar organisaties

En dan nu de terugkoppeling naar Organisaties, het is niet mijn personal brand om alles op organisaties te richten, maar de toegevoegde waarde van een blogpost zit hem volgens mij ook in wat je er mee kunt doen. Alleen een trend signaleren is één ding, toepassen op zinvolle plaatsen een tweede.

Nu ik zelf ook aan een personal brand bouw, ben ik van mening dat de toegevoegde waarde vooral door personen zelf moet worden gezocht. Personal branding is misschien een oude term in een nieuw jasje. Er zijn altijd mensen geweest die zochten naar hun plekje, naar werk dat ze leuk vonden om te doen en waar ze dus goed in waren, of andersom. Maar de oude term heeft een nieuw jasje. En dit nieuwe jasje kan door veel mensen aan worden getrokken door middel van een personal brand assessment. Een goede ontwikkeling, bezien vanuit de huidige individualisering van de maatschappij.

Tweedelige toegevoegde waarde

De toegevoegde waarde voor organisaties is tweedelig. Ten eerste werknemers die een duidelijker beeld hebben van hun niche, hun plekje, hun werk. Dat leidt tot meer productiviteit en tevredenheid is ook een vorm van winst. Ten tweede is een personal brand een stukje marketing, PR, iets om over te communiceren. Een duidelijk beeld dat een werknemer individueel of een organisatie als groep mensen uit kan dragen.
Dus kijk goed om u heen in uw organisatie: voor wie is een personal brand nuttig? En vraag uzelf eens af: wat weet ik over mijn niche, mijn werk? Wat is het dat ik leuk vind?

0 reactie(s) op “Personal branding in de praktijk”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


De verificatie periode van reCAPTCHA is verlopen. Laad de pagina opnieuw.