Personal branding: onzichtbaar is goed!

05/09/2014 Leestijd: 2 minuten

“Je werkt goed, maar je zou meer zichtbaar moeten zijn”, is de feedback die veel professionals te horen krijgen. Het zijn de professionals die er voor zorgen dat er veel, maar onzichtbaar, werk verricht wordt. Het zijn vaak ook de professionals die zien wat er gedaan moet worden. Vervolgens ondernemen ze actie zonder dat het licht op hun valt. Integendeel.

Kracht in onzichtbaarheid

Hun kracht zit er juist in om de aandacht van de hoofdrolspeler of de inhoud waar het echt om gaat niet af te leiden. Ook zijn er veel van deze professionals die hun collega’s of leidinggevende aanvoelen op de belangrijke momenten. Ook dit is weer een zeer waardevolle, maar onopvallende rol. De kracht van deze professionals zit juist in hun onzichtbaarheid. Als deze mensen vervolgens een functioneringsgesprek hebben of op een andere manier om feedback vragen, krijgen ze te horen dat ze meer zichtbaar moeten zijn. Dit is in strijd met hun natuurlijke rol en is dan ook niet wenselijk en ook niet haalbaar. Als deze mensen meer op de voorgrond zouden treden zou een groot deel van hun kracht verloren gaan.

Positie versterken

Toch is het mogelijk om de positie van deze waardevolle professionals binnen organisaties te versterken. Het versterken van de positie van deze ‘onzichtbare’ krachten is wenselijk voor het zelfvertrouwen van de professionals en voor de ontwikkeling en de professionaliteit van de organisatie.

Toegevoegde waarde

De eerste stap is het expliciet maken van de toegevoegde waarde van deze medewerkers. Het zijn vaak de niet direct meetbare zaken die onzichtbare medewerkers waardevol maken. Leidinggevende en medewerker kunnen door het benoemen van de toegevoegde waarde duidelijk maken wat de medewerker zo waardevol maakt. Dit zijn vaak niet de sterke presentaties of de krachtige besluiten. Het zal dan ook enige inspanning verlangen om de waarde te benoemen.

Waardering

De volgende stap is het inzetten en waarderen van deze medewerkers op hun onderscheidende waarde. Het zijn vaak de krachtige zichtbare mensen die tegen de mensen op de achtergrond zeggen dat ze meer zichtbaar moeten zijn. Terwijl ze dat eigenlijk niet willen, want zij staan daar al. Ook is het voor veel sterke, krachtige en zichtbare mensen lastig om te begrijpen dat anderen die aandacht helemaal niet willen. Zelfbewustzijn bij collega’s en leidinggevende kan de ‘onzichtbare krachten’ dan ook een flink helpen.

Resultaat en succes vieren

Ten slotte moeten het succes en de resultaten gekoesterd en gevierd worden. Terugkoppeling, feedback of evaluatie van het functioneren is noodzakelijk voor zowel de medewerker als zijn omgeving. Juist voor professionals die niet direct resultaat van hun toegevoegde waarde zien. Op deze manier kunnen ook de, op het eerste gezicht, minder zichtbare professionals een sterke en waardevolle positie verwerven.

0 reactie(s) op “Personal branding: onzichtbaar is goed!”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


De verificatie periode van reCAPTCHA is verlopen. Laad de pagina opnieuw.