Personeelsverloop aanpakken met de ‘triangle of fuel’

07/06/2022 Leestijd: 2 minuten

Een directeur tegen de HR manager: ‘’Waarom vertrekt die collega? Heb je hem wel een goed salaris geboden?’’. Geloof me! Het salaris ligt in vele gevallen niet ten grondslag aan personeelsverloop. De organisatiecultuur, tevredenheid, erkenning en waardering meestal wel. De volgende uitspraak heb je vast al eens eerder gehoord:

People don’t leave bad jobs, they leave because of poor management and bad bosses who don’t appreciate their value.

Is er in jouw organisatie sprake van hoog personeelsverloop? Veel ruis en onvrede op de werkvloer? En je hebt als directie/management geen idee wat daaraan ten grondslag ligt? Wil je het verloop echt en oprecht aanpakken, maar weet je als organisatie zijnde niet hoe?

Tips om personeelsverloop aan te pakken

Ik heb het al vaker gezegd: maak het voelbaar! Het draait allemaal om authenticiteit, empathie en verbinding. Deze drie noem ik de ‘triangle of fuel’, de ‘gasolina’ van de organisatie.

Zonder loopt het niet gesmeerd, brandt het vuurtje voor intrinsieke motivatie niet en ervaart men geen werkplezier en is er dus ook geen vol gas op de productiviteit.

Sta eens stil bij de volgende vragen:

  • Heb je de juiste kartrekkers in huis?
  • Hebben zij de juiste leiderschapsstijl?
  • Hebben zij de benodigde soft skills?
  • Is er ruimte voor medewerkers om feedback te kunnen geven?
  • Hebben jullie ook aandacht voor de persoon zelf en de mentale gezondheid?
  • Is flexibiliteit mogelijk? Zorgen jullie voor een goede werk-privé balans?
  • En last but not least: werken jullie vanuit hiërarchie of vanuit verbinding?

Als je op veel van bovenstaande vragen ‘nee’ moet antwoorden, kijk dan of je hier verandering in kunt brengen. Je zult zien dat je hier het verschil kunt gaan maken.

Wat doet jouw organisatie al om de authenticiteit, empathie en verbinding te vergroten?

0 reactie(s) op “Personeelsverloop aanpakken met de ‘triangle of fuel’”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


De verificatie periode van reCAPTCHA is verlopen. Laad de pagina opnieuw.