Reactie “Manager stelt medewerker steeds teleur”

21/07/2008 Leestijd: 2 minuten

“Managers stellen hun medewerkers voortdurend teleur. Dat blijkt uit internationaal onderzoek* van Krauthammer naar de verwachtingen van Europese werknemers van hun managers. Van alle Europeanen verwachten Nederlanders het minst.”

Waarom?

Ik geloof er niets van dat Nederlanders het minst verwachten. Je hebt ook niet veel aan dit soort gegevens, als je kijkt naar je eigen werksituatie en je eigen verwachtingen. Hoe dat bij anderen zit is niet relevant. Het is ook interessant en noodzakelijk om eens te kijken hoeveel medewerkers hun managers teleurstellen en waardoor dat komt en welke gevolgen dat heeft.

Werknemers

“Vooral op het gebied van besluiten uitleggen en doorvoeren stelt de manager de medewerkers teleur. Medewerkers willen dat hun manager eerst de juiste omstandigheden creëert voordat hij besluiten doorvoert.”

Allemaal waar en prachtig, maar hoeveel werknemers zeggen ja en doen nee en omgekeerd?! Verschuilen zich achter dit soort kritiek en nemen niet hun eigen verantwoordelijkheid. Ook in het zelf initiatief nemen.

Niet alleen het management

“Bijna de helft van alle managers (47%) voert besluiten meteen door en probeert daarna zo goed mogelijk op de rails te blijven. Veertig procent van de managers kondigt beslissingen duidelijk aan en geeft daarover voldoende achtergrondinformatie.”

Herkenbaar en klopt ongetwijfeld. Maar ik zal niet graag de kost geven aan de werknemers die “Op de rails trachten te blijven” en hetzelfde doen als de managers. Niet alleen het management maakt zich schuldig aan verborgen agenda’s en het achterhouden van informatie.

Tijd voor een doorbraak

“Krauthammer onderzoekt jaarlijks het managementgedrag in Europa: sinds vorig jaar is er niet veel veranderd.”

Er is in de afgelopen decennia niet veel veranderd. Het wordt tijd voor een doorbraak. Als de webbeheerder mij toestaat: denk ook mee via www.bertjanvandermieden.nl.  Wellicht biedt het kruisbestuiving en aanvullende input op dit weblog, omdat ik op mijn weblog ook andere maatschappelijke disciplines en professionals in de discussie betrek.

Conclusie

Managers en medewerkers stellen elkaar teleur en frustreren elkaar. “Verander de wereld en begin bij jezelf”. Laat eenieder zelf terug gaan naar de eigen diepste verlangens en de eigen visie en waar we vierentwintig uur per dag op aanspreekbaar zijn. Dat werkt aanstekelijk en……ieder heeft daarin een eigen verantwoordelijkheid hoe daarmee om te gaan.
Elke druppel is een wezenlijke bijdrage aan de stroom. Die de levens en die des werks, om het zo maar eens te zeggen. Er is wat dat betreft nog veel aan kracht en gezondheid te winnen in organisaties en……leidt tot meer en intensere ontspanning. En daar gaan we toch voor!

* Link werkt niet meer, verwijderd per 14-9-2015, red.

0 reactie(s) op “Reactie “Manager stelt medewerker steeds teleur””

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


De verificatie periode van reCAPTCHA is verlopen. Laad de pagina opnieuw.