Recruitment en augmented reality

23/01/2010 Leestijd: 2 minuten

Augmented reality, heel kort door de bocht, is het toevoegen van digitale informatie aan ‘real life’ beelden. Een simpel voorbeeld is de score bovenin het scherm bij een voetbalwedstrijd. Een complexer voorbeeld is het opzoeken van informatie door middel van je mobiele telefoon. Hoe is dit interessant voor recruitment? Alle informatiedeling kan tot op zekere hoogte inzetbaar zijn voor recruitment. Het unieke aan augmented reality is dat de persoon die je wilt bereiken op lokatie is, in plaats van thuis, achter een scherm. De uitdaging wordt om daar de kansen en de voordelen in te zoeken. Voor ik daar op in ga, eerst een praktijkvoorbeeld.

Companyspot Layar

Dit is een iphone / Android applicatie die het mogelijk maakt informatie over een dichtbijzijnd gebouw op te zoeken. Je richt je telefoon op het gebouw en je weet welke bedrijven in het gebouw zitten – en waar je meer informatie kunt  vinden. Zie het plaatje hieronder voor een voorbeeld. De initiatiefnemers van Companyspot Layar weten het overtuigend te brengen in een recent persbericht*, met deze applicatie kun je nieuwe en interessante werkgevers in je stad tegenkomen, waar je misschien anders niet van gehoord zou hebben, aldus Koen Droste.

Uitdagingen voor augmented reality en recruitment

In het gigantische spectrum van media waarmee kandidaten benaderd kunnen worden, kan augmented reality een bijzondere plaats innemen. De kandidaat is op het moment dat hij informatie opzoekt, ter plekke. Dit is ook het geval bij een poster in de buurt van je hoofdkantoor, maar digitaal bestaan er meer mogelijkheden om de kandidaat van informatie te voorzien. Bovendien kan hij zelf navigeren en bijvoorbeeld een wervingsvideo kijken die bij de opgezochte lokatie hoort.

Er zitten dus unieke voordelen aan de combinatie augmented reality en recruitment. De uitdaging zal worden om het medium op de goede lokaties in te zetten. Ik kijk uit naar de eerste organisatie die een augmented reality karakter in je telefoon doet verschijnen dat je uitnodigt om het gebouw eens in te lopen.

* Link werkt niet meer per 3-9-2015, red.

0 reactie(s) op “Recruitment en augmented reality”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


De verificatie periode van reCAPTCHA is verlopen. Laad de pagina opnieuw.