Recruitment wordt een specialisme

26/01/2012 Leestijd: 1 minuten

Gisteravond was ik eten bij vrienden, iets wat we elke 3 maanden over en weer doen. De man des huizes is een vakgenoot op het gebied van recruitment en we ontkomen er dan ook elke ontmoeting niet aan om onze ervaringen en opgedane visies te delen, vakidioten als wij zijn.

Na ons prettige en heerlijke etentje en onze wederom inspirerende gesprekken (die overigens niet alleen over het vak gaan, hoor), bekroop me de gedachte dat recruitment een steeds belangrijker specialisme wordt binnen het HR-gebied. Het lijkt hoe langer hoe meer een Vak te worden!

En hoe komt het dat we deze ontwikkeling zien? Waarom wordt Recruitment een specialisme en wordt het niet meer ‘erbij’ gedaan door de HR Adviseur (of bij wie de recruitmenttaken dan ook liggen/lagen)?

Mijns inziens wordt recruitment steeds belangrijker om je bijvoorbeeld als organisatie te profileren op de arbeidsmarkt en dan ook op de juiste manier; om de juiste doelgroep aan te spreken en ook dit op de juiste manier. Het wordt belangrijker om gericht te recruiten, in plaats van ‘met hagel schieten’ en aan gericht schieten ligt een strategie ten grondslag die je als recruiter moet beheersen. De middelen van recruitment worden steeds uitgesprokener en diverser, denk maar aan de diverse (en tegenwoordig ongeveer talloze) social media. Het Recruitment-Vak is allang het niveau ontstegen van CVtjes schuiven en lijkt een vaste plek te hebben verworden binnen HR.

Wat zijn jullie meningen hieromtrent?

0 reactie(s) op “Recruitment wordt een specialisme”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *