Referral recruitment: hoe haal je hier als bedrijf het meeste uit?

06/02/2019 Leestijd: 2 minuten

Met referral recruitment werf je via je eigen personeel nieuwe medewerkers voor het bedrijf. De voordelen liggen voor de hand: de recruitmentkosten zijn relatief laag, de procedures zijn korter en het levert kwalitatief goede nieuwe medewerkers op die langer blijven werken bij je bedrijf. Als je het tenminste goed aanpakt!

3 randvoorwaarden voor een goede aanpak

Het sleutelwoord voor een goede aanpak is aandacht. Op de eerste plaats aandacht voor de mensen die bij je bedrijf werken; zij doen tenslotte tweemaal hun best voor het bedrijf. Vraag ze om input, zorg voor een goede en eerlijke beloning en vier de successen. Wees je ervan bewust dat alleen loyale en betrokken mensen bereid zullen zijn om hun netwerk in te zetten en hun relaties te benaderen. Vraag je af in hoeverre de medewerkers trots zijn op het bedrijf. Misschien is er verbetering mogelijk? Ook daar geldt: vraag om input en suggesties!

Heb daarnaast aandacht voor het proces: is het voor mensen die solliciteren en zij die hun netwerk inzetten duidelijk hoe het werkt? Hoe ziet de procedure eruit, waar moet een CV aan voldoen, wanneer kun je antwoord verwachten op een motivatiebrief en CV, welke arbeidsvoorwaarden hanteert het bedrijf? Evalueer regelmatig: werkt het goed? Zijn er verbeteringen mogelijk?

Het is ten slotte minstens zo belangrijk dat je genoeg aandacht hebt voor je nieuw geworven personeel. Als het goed gaat, zijn zij immers degenen die zich in de toekomst ook tweemaal inzetten voor het bedrijf! Vraag daarom ook de nieuwe werknemers om tips voor het instrument referral recruitment en voor verbetering van het bedrijf.

Hoe haal je het maximale resultaat uit het instrument?

Om referral recruitment als instrument maximaal te benutten, moet je aan een aantal zaken denken. Zorg ten eerste voor een goede transparante sollicitatieprocedure. Sollicitanten die solliciteren via hun relaties, willen op eenzelfde manier en via dezelfde procedure behandeld worden als sollicitanten die op een andere manier binnenkomen. Ten tweede: zorg voor duidelijke en eerlijke afspraken met je personeel. Welke beloning zet je in, naar wat voor soort mensen ben je op zoek, welke verwachtingen kunnen ze wekken als ze vrienden vragen om te solliciteren? Op welke manier zetten ze hun netwerk in? Ook via social media?

Kortom: referral recruitment zorgt voor personeel dat tweemaal werkt voor je bedrijf. Als het bedrijf tenminste goed zorgt voor het personeel! Meer tips? Bekijk ook eens de blog van CVster.

0 reactie(s) op “Referral recruitment: hoe haal je hier als bedrijf het meeste uit?”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *