Reistijd is nog steeds een issue bij baankeuze

07/07/2011 Leestijd: 2 minuten

Reistijd is de belangrijkste reden om niet voor een werkgever te kiezen, dat bleek uit onderzoek van Intelligence Group. Het onderzoek is alweer twee maanden oud en toch heeft het resultaat me nog niet helemaal losgelaten. Zes op de 10 mensen zou niet voor een werkgever kiezen in verband met de reistijd. Ik was onder de indruk dat reistijd secondair aan het worden was. Natuurlijk is het een belangrijk aspect van je werk, zeker in het kader van work-life balans. Maar moet het nog steeds een issue zijn? Tegenwoordig kunnen we een dag thuiswerken, een uur eerder of later beginnen, of eerst een uur op een andere locatie werken. Zo kunnen we files vermijden. Of we werken gewoon in de trein. Allemaal praktische redenen waarom reistijd minder relevant zou moeten worden. Maar dit is niet het geval.

Toch problematisch

Het hierboven geciteerde artikel laat al zien dat de mobiliteitsproblemen nog niet zijn opgelost. De gemiddelde reistijd zou zelfs toenemen door files. Een bijzondere ontwikkeling. Bij mij komt direct de vraag op waar de files vandaan komen, als we inderdaad zo massaal het nieuwe werken hebben geadopteerd. Maar wellicht hebben we nog een lange weg te gaan wat betreft flexibele werktijden.

Veel tijdgerelateerde arbeidsvoorwaarden

Wanneer we wat langer kijken naar het overzicht van IG, zien we veel tijd gerelateerde arbeidsvoorwaarden die het verschil maken. Onregelmatige werktijden, geen part-time mogelijkheden, bereikbaarheid van de werkplek, flexibele werkplekken zijn allemaal voorwaarden die te maken hebben met (reis)tijd. Dit lijkt me een duidelijk signaal dat je, om een aantrekkelijke werkgever te zijn, samen met je werknemer moet proberen om optimale werktijden en plaatsen te vinden. Een trend waar we zeker al aan begonnen zijn, maar waar blijkbaar nog veel te winnen valt.

0 reactie(s) op “Reistijd is nog steeds een issue bij baankeuze”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


De verificatie periode van reCAPTCHA is verlopen. Laad de pagina opnieuw.