Reorganisatie: praat nog eens met de mensen die u laat gaan

25/06/2012 Leestijd: 3 minuten

Denkend aan “groen” zie ik grote vlaktes en traag daarop oranje mannetjes gaan … (vrij naar Marsman). Want over groen wil ik het in deze Opstarter graag met u hebben. En de oranje mannetjes dan? Zoals u wellicht weet, zijn die al uitgespeeld, dus die doen er niet meer toe. Nee, groen! Het gaat over groen! Groen ontdekken en groen ervaren.

Groen

Als ik het woord “groen” opzoek in mijn kleine, maar o zo fijne Wolters’ woordwijzer, dan kom ik synoniemen tegen als: Argeloos, onbezorgd, oningewijd, wereldvreemd, blind, onschuldig,eenvoudig, goedgelovig, simpel, onbevangen, onervaren, onvolwassen, etc. Allemaal woorden die iets zeggen over een geestesgesteldheid. Iets kinderlijks. Alsof groen denken als het ware een renaissance is. Een wedergeboorte. Dus iets nieuws en prachtigs. Met dien verstande echter dat een (weder)geboorte in aanvang zeker geen pijnloze zaak is. Integendeel. Het is meestal juist zeer pijnlijk (heb  ik me laten vertellen). Pas later zal blijken of de belofte van iets nieuws ook werkelijk is.

Groen staat natuurlijk niet alleen voor nieuw en zuiver. Je kunt ook groen van nijd zijn en groen van jaloezie. Op het gras bij de buren bijvoorbeeld.

Groen in bedrijven

Al die betekenissen van groen komen direct voor bij een bedrijfsproces als een overname. Vanzelfsprekend is er meteen al de verwachting van we gaan iets heel nieuws doen, maar tegelijk is er nijd en jaloezie in alle betrokken geledingen. Het goed managen van deze verwachtingen en gevoeligheden is van het allergrootste belang. Dus moet je de rem aantrekken bij te hoge verwachtingen en dien je volop gas te geven om nijd en jaloezie voor te blijven. Desalniettemin zijn er mensen die zo teleurgesteld zijn dat ze zeggen niet langer te willen blijven omdat ze vinden dat ze niet krijgen waar ze menen recht op te hebben.

Ik moet u zeggen dat deze gevallen voor u als manager buitengewoon lastig zijn, want u heeft te maken met wellicht valse verwachtingen die in het verleden verwekt zijn, een zelfbeeld dat flink afwijkt van het loopbaanbeeld, een onhelder perspectief en een niet accepteren van de veranderde situatie. Vaak worden positieve impulsen van uw zijde negatief uitgelegd en worden op alle slakken kilo’s zout gestrooid. Voorwaar, zij zijn de echte energievreters. Wat je moet doen is de negatieve aanjager confronteren met zijn gedrag en hem of haar wijzen op de geweldige buitenwereld rondom en zelfs uw hulp aanbieden bij het maken van een andere loopbaankeuze. Op die manier isoleert u de betrokken medewerker(s) van de rest en kunt u verder met uw belangrijker integratieplannen.

Terugblikken bij overname

Als de nieuwe organisatie is opgetuigd, is het moment daar om terug te blikken en te evalueren of de ambitie die was uitgesproken bij de start van de overname ook bereikt is. Daarin past het om ook degene(n) die u vaarwel hebben gezegd en elders zijn gaan werken, uit te nodigen. Het is mijn ervaring dat dat vaak aardig lukt. Hoe opener je dan bent, hoe gemakkelijker belevingen worden uitgewisseld en pijnpunten worden benoemd. Een buitengewoon leermoment dat zeer waardevolle kennis oplevert. Wat voor kennis? Dat een bevalling (wedergeboorte) altijd pijn doet, maar daarna (gewoonlijk) vreugde oplevert. En ook dat in het gras elders evenveel klavertjes staan als bij u. Allemaal groen. Nieuw én boos groen. Proficiat als dat de slotconclusie wordt. U heeft het goed gedaan.

Ik wens u een strak-glad-gemaaid werkveld deze week.

0 reactie(s) op “Reorganisatie: praat nog eens met de mensen die u laat gaan”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


De verificatie periode van reCAPTCHA is verlopen. Laad de pagina opnieuw.