Robot voor de klas: sterk staaltje technisch vernuft met menselijke keerzijde

30/11/2015 Leestijd: 3 minuten

Technologische innovatie heeft in Europa veel welvaart en groei opgeleverd. De doorontwikkeling van robots en nog hoger gekwalificeerde digitale systemen is ongekend. Maar er is ook een keerzijde. De robots nemen steeds meer menselijke vaardigheden en intelligentie over waardoor ze massaal arbeid kunnen vervangen. Zo is de impact van digitalisering al volop zichtbaar bij bijvoorbeeld medische operaties en diagnoses, bij schoonmaakactiviteiten en zelfs in het onderwijs.

Robots kunnen al een volledig lesprogramma verzorgen, waarbij ze zelfs interactief met hun leerlingen om kunnen gaan. De menselijke keerzijde van dit technisch intelligente vernuft is dat er steeds meer mensen overbodig worden op de arbeidsmarkt. 70% van alle werkende mensen is bang voor dit effect van digitale werkloosheid. Gelukkig heeft de menselijke keerzijde ook een positieve kant: er zal altijd behoefte blijven aan mensenwerk. Of past het leveren van kwalitatief hoogstaand onderwijs ook al in het functieprofiel van de robotdocent?

Kunstmatige intelligentie levert een digitale docent die luistert, interpreteert en praat

Kunstmatige intelligentie is de wetenschap die zich bezighoudt met het creëren van een vorm van intelligentie. Doordat computers grote hoeveelheden data kunnen combineren kan er een vorm van menselijke intelligentie geprogrammeerd worden. Anders gezegd, de computer die ons kan doen geloven dat hij een mens is moet intelligent zijn. Hij signaleert de vraag, interpreteert deze en komt met het best passende antwoord dat in het vermogen ligt.

De meerwaarde van de mens

Studenten worden echter ook steeds slimmer. Ze komen met vragen als “Indien er hoofdtransplantatie plaatsvindt bij een mens, waar bevindt zich dan de identiteit?”. Dit vraagt niet om interpretatie, maar om diepere bewustwording. Een multidisciplinair antwoord na vervolgonderzoek is de eerste stap naar een antwoord. Dit vraagt om creativiteit, vernieuwingsdrang en inlevingsvermogen. De eerste robot die zich uit zijn comfortzone opricht om deze handschoen op te pakken, moet nog “geboren” worden. Voor kwalitatief hoogstaand en innoverend onderwijs zal er voor nu, maar ook in de toekomst, behoefte blijven aan menselijk vernuft.

Robot voor de klas, sterk staaltje technisch vernuft, met menselijke keerzijde

Waar begint digitale aandacht? Bron Pixabay

Menselijk vernuft als heuse trend naast digitalisering

Door de digitalisering wordt het speelveld in zijn algemeenheid steeds complexer. Een robot auto zonder chauffeur kan ook een ongeluk veroorzaken. Aansprakelijkheidsvraagstukken zullen complexer worden en vragen om slimmere mensen. Het slachtoffer heeft behoefte aan menselijke hulp met inlevingsvermogen, geen computer die een geruststellend deuntje neuriet. Het verder ontwikkelen van de ICT voor de auto om vergelijkbare aanrijdingen in de toekomst te voorkomen, begint bij intelligente menselijke interpretatie. De auto weet immers zelf niet waarom de aanrijding is veroorzaakt. Anders was het incident niet voorgevallen.

De mensen die dit soort werkzaamheden gaan doen moeten opgeleid worden. Anders gezegd, een succesvolle digitale arbeidsmarkt begint met innovatief onderwijs. Gericht leren vanuit de huidige stand van innovatie om menselijke inzet van creativiteit en inlevingsvermogen de gerobotiseerde dienstverlening te laten versterken. Moet dit type onderwijs door een digitale docent worden gegeven? Wie het weet mag het zeggen.

0 reactie(s) op “Robot voor de klas: sterk staaltje technisch vernuft met menselijke keerzijde”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


De verificatie periode van reCAPTCHA is verlopen. Laad de pagina opnieuw.