Scriptie: Personal Branding ‘What is your message?’

01/04/2009 Leestijd: 2 minuten

‘’It’s this simple: You are a brand. You are in charge of your brand. There is no single path to success. And there is no one right way to create the brand called You. Except this: start today’’ Tom Peters.

Dit ben ik

Mijn naam is Maaike Baartman en ik ben afgestudeerd aan de Haagse Hogeschool. Hier heb ik een Europese studie gedaan met als specialisatie communicatie management. Mijn afstudeerscriptie (geschreven in het Engels) gaat over de, in Nederland opkomende, trend personal branding als communicatiestrategie voor ‘young professionals’. Met andere woorden, hoe kunnen ‘young professionals’ optimaal gebruik maken van hun eigen persoonlijke merk bij het betreden van de arbeidsmarkt.

Personal branding

In mijn scriptie geef ik uitleg over de trend personal branding. Daarnaast leg ik een relatie tussen de communicatiestrategie branding en personal branding, door verschillende communicatiemethodes te gebruiken. In het derde hoofdstuk ga ik in op de bekendheid van personal branding in Nederland. Ook noem ik enkele andere trends op de arbeidsmarkt die in relatie zijn met personal branding en ‘young professionals’.

Young professionals

Een persoonlijk onderzoek onder 178 mensen, waaronder ‘young professionals’ en werkgevers, heeft geconcludeerd dat men in Nederland nog niet erg op de hoogte is van personal branding. Wel kan er een zekere potentie gevonden worden. ‘Young professionals’ staan open voor het concept en denken dat personal branding in hun voordeel kan werken bij het vinden van een baan. Een andere uitkomst van het onderzoek is dat ‘young professionals’ de communicatiemiddelen die belangrijk zijn voor personal branding kennen (blogs, podcasts, business card, persoonlijke website, sociale netwerken). Het probleem is alleen dat zij deze middelen niet optimaal inzetten of soms zelfs helemaal niet gebruiken bij het creëren van naamsbekendheid.

Stappen om te nemen

Als aanbeveling heb ik een gids gemaakt die gebruikt kan worden door ‘young professionals’ met informatie en tips over de stappen die zij kunnen nemen bij het creëren van een  ‘personal brand’. In Amerika is personal branding een groot begrip. Veel mensen passen het al dagelijks toe in hun leven en carrière. Naar mijn mening is het een uitdaging voor Nederland om hetzelfde niveau van begrip en waardering te bereiken als in Amerika.

Momenteel schrijf ik af en toe artikelen voor het online magazine van Tom Scholte. Hierin vertel ik onder andere over de recente ontwikkelingen op het gebied van personal branding.

Maaike Baartman

0 reactie(s) op “Scriptie: Personal Branding ‘What is your message?’”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


De verificatie periode van reCAPTCHA is verlopen. Laad de pagina opnieuw.