Second life is pure marketing

22/01/2007 Leestijd: 2 minuten

Second life, een begrip dat de laatste tijd weer steeds meer in de media voorkomt. Ondanks dat het al sinds 2003 bestaat. Een korte uitleg voor mensen die er nog weinig van mee hebben gekregen: Second life (SL) is een ‘spel’ waarin je rondloopt met een zelf te configureren karakter. Dat is niets nieuws. Dat je echt geld kunt gebruiken om geld in het spel te kopen wel. Het is zelfs weer inwisselbaar. De eerste Second life miljonair is inmiddels een feit.

Maar het gaat verder, je kunt namelijk grond bezitten en er iets op bouwen. Voor een vast bedrag per maand kun je eigenaar worden van een lap grond waar je bijvoorbeeld je bedrijf op bouwt. Je kunt je gebouw helemaal zelf in elkaar zetten en dus ook een kopie maken van de locatie van je eigen bedrijf. Zo heeft bijvoorbeeld ABN Amro een digitale vestiging geopend. Deze link naar het echte leven maakt SL een interessante investering voor bedrijven, toch?

De proef op de som
Omdat het spel zoveel aandacht kreeg in de media besloot ik zelf de proef op de som te nemen. Ik heb het spel gedownload en geïnstalleerd. Dit is allemaal erg gemakkelijk, het is klein en de installatie is simpel. Het configureren van een karakter en de inleiding die je helpt de virtuele wereld te begrijpen zit ook erg goed in elkaar. Het spel is goed te begrijpen voor leken en na een korte introductie kan de verkenning van al het digitale aanbod beginnen. Maar het meest interessante aspect aan het spel is natuurlijk de link naar het echte leven; je geld hier is ook geld waard, je profilering hier is je profilering naar de buitenwereld, naar recruiters, je mogelijke toekomstige baas. Het is belangrijk om een goede indruk te maken!

Maar is dat wel zo?
Het spel biedt dus talloze mogelijkheden. Het is mogelijk om via SL aan een werkgever te komen; er wordt immers geworven. Maar werkt dit nu wel? Dat is nog maar de vraag. Zo hoorde ik van mijn collega-blogger, Paul van Oosterhout, dat er al zes weken niemand in de digitale vestiging van ABN Amro is geweest. En waarom zouden ze eigenlijk? Second life is een spel, mensen spelen het voor de ontspanning, afleiding. Als ze écht op zoek zijn naar een baan, zouden ze dan naar een digitale vestiging gaan? Of een échte sollicitatiemail schrijven? Zouden mensen die een spel spelen er echt op zitten wachten dat een recruiter ze benadert voor de functie van hun dromen? Ik denk het niet.
Waar SL wel goed voor is, is marketing. Het is een innovatief product, het is nieuw, de mogelijkheden zijn groot. Reclame maken, door in de echte wereld te zeggen dat je in een virtuele wereld een vestiging hebt geopend. Dát is marketing.

0 reactie(s) op “Second life is pure marketing”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *