Social media sleutel tot het vinden van een baan?

14/12/2011 Leestijd: 3 minuten

Dat social media ideaal is voor het vinden van functies, lijkt me duidelijk. Het is een snelle, laagdrempelige manier om snel veel mensen te bereiken, met wie je enkele interesses deelt. Als je je consequent hebt ingezet voor je reputatie op de verschillende social media, dan is de kans groot dat je snel een nieuwe functie kunt vinden. Toch werd ik deze week opgeschrikt door een infographic van Mashable: 18 miljoen Amerikanen zouden hun baan vinden via Facebook, 10 miljoen via LinkedIn en 8 miljoen via Twitter. Dat zijn massieve aantallen! Hieronder enig skepticisme over die getallen (en enthousiasme over social media in het algemeen).

Vreemde getallen

Ik reageerde ook al op de infographic dat ik de eerste set getallen niet begrijp: hoe kun je op basis van die getallen stellen dat 16% van de baanzoekers hun functie vond via social media? Het totale percentage gaat ver voorbij de 100%, de vraag die gesteld moet zijn aan de doelgroep moet iets zijn geweest als ‘welke kanalen zet je in bij het zoeken naar een baan’, waarbij één op de zes ‘social media’ heeft ingevuld (naast andere opties). Hoe je op basis daarvan kunt concluderen dat die mensen die baan direct aan social media danken, is mij een raadsel. Wellicht zie ik iets over het hoofd: laat het me weten.

Wat me ook verbaast is dat 20% zegt ‘professional info’ op LinkedIn te hebben gezet. Wat staat er anders op LinkedIn? Privé-informatie? Dat lijkt me sterk. Of wordt bedoelt dat men zijn of haar profiel heeft bijgewerkt in het afgelopen jaar? Dan lijkt het percentage me erg laag. Deze twee opvallende getallen in acht nemend, vraag ik me af waar de 18 miljoen op gebaseerd zijn.

In perspectief: de Amerikaanse arbeidsmarkt omvat zo’n 309 miljoen mensen. Zie dit rapport, pagina 4. In dat licht zouden 36 miljoen niet eens zo veel zijn: een ruime procent.

Wellicht ben ik te kritisch, maar infographics als deze zeggen me erg weinig als er geen duidelijke definities worden gegeven van wat mensen stellen, of als de vragen die de doelgroep gesteld zijn niet worden gepubliceerd.

Social media sleutel tot het vinden van een baan?

Social media zijn goed nieuws voor veel organisaties: het wordt steeds makkelijker om een netwerk aan te boren waaruit de nodige kandidaten kunnen worden gehaald. Ze zijn in principe een enorm snelle, laagdrempelige manier van communiceren, die iedereen potentieel de hele wereld laten bereiken. Het resultaat is dat vraag en aanbod steeds sneller en makkelijker op elkaar af kunnen worden gestemd. Voor baanzoekers is het goede nieuws dan ook dat ze sneller zicht hebben op welke vacatures er allemaal spelen. Voor organisaties is het goede nieuws dat zij makkelijker dan vroeger zelf kandidaten kunnen vinden.

Wat social media ideaal maakt is dat er helemaal geen tussenpartij nodig is. Er kan veel efficiënter gewerkt worden. Wat volgens mij overigens betekent dat uitzendbureaus en W&S bureaus het een stuk moeilijker zullen krijgen. Maar er zal voor hen wel een plaats blijven bestaan: sowieso voor specialistische bureaus die binnen een afgebakend gebied kwaliteit kunnen leveren. En dan nog voor bureaus die werken voor partijen die hun W&S niet zelf willen of kunnen doen, omdat ze te klein zijn, of omdat het niet interessant is om te investeren in inhouse kennis over W&S (in een bepaald gebied).

Kortom: social media zijn een ontwikkeling die het W&S landschap zullen veranderen. En die voor veel mensen de ideale manier is om een nieuwe baan te vinden. Iets dat enige hoop geeft in het aangezicht van een recessie.

0 reactie(s) op “Social media sleutel tot het vinden van een baan?”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


De verificatie periode van reCAPTCHA is verlopen. Laad de pagina opnieuw.