Sociale media, HR aandachtspunt?

25/09/2013 Leestijd: 2 minuten

Sociale media hebben veel te bieden. Het zal niet lang meer duren en dan praten we niet meer over sociale media omdat het “gewone” media zijn geworden. Organisaties zullen dan op allerlei manieren aan de slag zijn met deze “nieuwe” media. Moet HR zich daarmee bezighouden? Zijn de tools waarmee intern gecommuniceerd wordt, de tools die het samen werken en samenwerken efficiënter er leuker moeten maken een aandachtspunt voor HR?

Het is ook niet allemaal rozengeur en maneschijn met sociale media.

Wie daar meer over wil lezen kan gratis het e-boek De zwarte kant van sociale media downloaden. Hierin verwoorden de trendwatchers van het Verkenningsinstituut Nieuwe Technologie prikkelend dat het niet allemaal rozengeur en maneschijn is met de nieuwe media en nieuwe technologie.

“De verslaving aan sociale media op mobiele devices, en alle hypes, hopes, hints, hazards enzovoort die we dagelijks delen, lijken dermate de spuigaten uit te lopen dat er op zijn minst sprake is van een onverantwoord tijdsbeslag. Daardoor wordt een juiste en heldere focus op wat er echt toe doet onmogelijk en krijgt het instinct helemaal de overhand. De volgende tien gitzwarte gevolgen van sociale media doen overal de ronde . We worden dom, asociaal, we zijn egocentrisch en lopen met oogkleppen op, en worden zelfs fysiek en psychisch ziek. Ons geheugen takelt af en we vallen ten prooi aan manipulatie, monitoring, terreur en sensatiezucht. Privacy bestaat niet meer. Stuk voor stuk zijn dit beperkingen en afwijkingen: van tunnelvisie en gebrek aan eigenheid tot aan ziekte en psychotische exaltatie toe.”

Een commentator vult aan op de publicatie van de zwarte kant:

‘Het grappige is dat Plato al op dezelfde manier reageerde op het nieuwe medium van zijn tijd, het schrift. Hij uitte daar kritiek op, maar deed dat in het nieuwe medium, het schrift zelf, dat hij innoveerde door de dialoog te vervolmaken. Dat zou ik ook graag meer zien in het huidige debat: de inzet om het nieuwe medium vanuit het nieuwe medium zelf te onderzoeken en te verbeteren.’

Is sociale media een HR uitdaging, of niet?

0 reactie(s) op “Sociale media, HR aandachtspunt?”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


De verificatie periode van reCAPTCHA is verlopen. Laad de pagina opnieuw.