Sociale media = waarde scheppen, ook voor HR

10/06/2009 Leestijd: 2 minuten

Sociale media draait om waarde scheppen. Ook als je als recruiter of HRM’er je toelegt op sociale media, zul je waarde moeten scheppen. Neem bijvoorbeeld Twitter. Twitter is een kanaal dat je in kunt zetten bij het werven van personeel (zie deze post op HRlog over het succes: http://www.hrlog.nl/2009/06/10/twitter-voor-recruitment-doen-of-niet-doen/ ). Dus je gaat op twitter om daar mensen te werven. Maar je bereikt alleen de mensen die je volgen, omdat je net begint, volgt nog niemand je. En daar begint sociale media.

Verdien de aandacht die je krijgt

Aandacht moet verdient worden. Mensen moeten je vertrouwen voor ze je volgen. Ze moeten er op kunnen vertrouwen dat het de moeite waard is om je te volgen. Dit vertrouwen verdien je door (1) consequent te zijn – dan weet men wat men van je kan verwachten. En (2) door waarde te scheppen. Door iets te doen waar anderen iets aan hebben. Slaag je er bijvoorbeeld in altijd interessant nieuws te tweeten, dan is het interessant om je te volgen. Weet je alle vacatures voor een specifieke doelgroep in je branche te vinden? Dan ben je ook de moeite waard.

Realiseer je dat je een bepaalde doelgroep aanspreekt. Tweet je voornamelijk over je persoonlijke ditjes en datjes, dan trek je mensen aan die dat interessant vinden: vrienden, familie. Tweet je over recruitment, dan spreek je recruiters aan.

ROI

Wat is de ROI? Dat is niet te zeggen. Hoeveel interessante tweets moet je laten voor je genoeg volgelingen hebt om een vacature in te vullen? Dat is niet te zeggen.

Sociale media zijn sociaal, zelfreinigend

Sociale media zijn primair sociaal. Ze leunen op het totaal van alle (online) mensen. Wat door veel mensen interessant wordt gevonden, krijgt veel aandacht. Ben je niet interessant, dan krijg je geen aandacht. Was je vroeger interessant, maar nu niet meer, dan krijg je minder aandacht. Het zelfreinigend vermogen van sociale media is daardoor erg groot.

En dat tekent het karakter van sociale media. Sociale media draait niet om een ROI. Die kun je niet voorspellen. En moet je ook eigenlijk niet willen voorspellen. sociale media draait om het bouwen van een relatie met andere mensen. Mensen die je volgen op Twitter, die je blog doorsturen naar iemand die een interessante contact voor je is. Mensen die je LinkedIn relatie worden, omdat ze op de hoogte willen blijven van wat je aan het doen bent.

Door waarde te scheppen voor de mensen waar je een relatie mee opbouwt, dus door te bloggen, twitteren, connecten, praten met deze mensen, wordt de relatie verstevigd. En vanuit die relatie kunnen hele mooie dingen komen. Zoals kandidaten voor een vacature, mensen die je helpen een kandidaat te vinden. Of de vacature zelf.

Maar het begint bij het bouwen aan een relatie.

0 reactie(s) op “Sociale media = waarde scheppen, ook voor HR”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


De verificatie periode van reCAPTCHA is verlopen. Laad de pagina opnieuw.