Stop de klaagcultuur en stop het gezeur in je (HR) team (twee tips)

15/02/2012 Leestijd: 1 minuten

Nederland heeft steeds meer te maken met een klaagcultuur. Het lijkt erop dat het algemeen aanvaard wordt om via bijvoorbeeld social media over andere mensen (lees culturen) te gaan klagen.

Ook op kleinere schaal wordt er geklaagd. Wellicht ook bij uw organisatie.

Klagen is menselijk

Natuurlijk zit het in de mens om te klagen en ontlopen mensen hun verantwoordelijkheid. Dit is menselijk gedrag. Het kan zeker lonen om bepaalde zaken kritisch te bekijken, dit als iets positief constructief is. Maar als het in uw organisatie of team zo is dat er door het geklaag mensen gefrustreerd raken, kunnen de volgende tips (met dank aan Harvard Business Review; http://hbr.org/tip?date=021012) ) wellicht helpen:

– Dring aan op het nemen van verantwoordelijkheid. Als er iets is wat iemand dwars zit, adviseer diegene dan om zelfstandig een oplossing te zoeken. En indien iemand niet bij machte is om dit voor elkaar te krijgen, dan is het fijn als die persoon om hulp vraagt. Laat diegene dan tevens met een voorstel komen om het probleem op te lossen.

– Probeer positiviteit te bewerkstelligen. Indien er in het team gezeurd wordt over een collega teamlid, probeer er dan voor te zorgen dat het team met elkaar samenwerkt om de oorzaak van het probleem aan te pakken en gezamenlijk een oplossing te creeeren. Herinner uw teamleden eraan dat in de basis niemand “slecht” is, niemand is erop uit om het leven van de ander zuur te maken.

In hoeverre is zeuren een issue bij uw organisatie en wat doet u eraan om het “gezeur” binnen de perken te houden? Of denkt u nu wellicht:
Wat zeur je nu 😉

0 reactie(s) op “Stop de klaagcultuur en stop het gezeur in je (HR) team (twee tips)”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


De verificatie periode van reCAPTCHA is verlopen. Laad de pagina opnieuw.