Thuiswerken werkt tegen je. En managers: let op thuiswerkers!

21/11/2012 Leestijd: 3 minuten

Files willen we tegengaan. We willen besparen op reiskosten, aantallen werkplekken. En we willen werknemers helpen om werk en privé beter te combineren. Toch lijkt dit schadelijk te zijn, juist voor de thuiswerkers. Thuiswerkers hebben namelijk minder kans op promotie, zo blijkt uit een onderzoek door London Business School professoren Daniel Cable en Kimberley Elsbach.

Het onderzoek laat zien dat thuiswerkers minder vaak promotie maken vergeleken met hun collega’s op kantoor. Zonde, natuurlijk – en ongewenst, want het is voor de organisatie beter als werknemers worden afgerekend op hun resultaten. Maar hoe komt het dat thuiswerkers minder vaak een promotie krijgen?

Mooie thuiswerkplek – door Gibsongolfer op Flickr.

Face time

Volgens de onderzoekers heeft het te maken met ‘face time’, de zichtbaarheid van de werknemer. Werknemers hoeven niets speciaals te doen, het gaat er echt om dat ze zichtbaar zijn voor de manager. En de werknemer is natuurlijk het meest zichtbaar wanneer hij voltijd op kantoor aanwezig is.

De onderzoekers spreken van ‘verwachte face time’. Namelijk tijdens kantooruren en ‘extracurriculaire face time’, de momenten waarop de werknemer buiten werktijden aan het werk gezien wordt. Iemand met veel verwachte face time wordt vaker gezien als verantwoordelijk en betrouwbaar. Iemand die meer extracurriculaire face time krijgen, wordt zelfs gezien als ’toegewijd’.

Managers opgelet!

De onderzoekers constateren ook dat veel managers zich niet bewust zijn van de invloed van face time. Ze plakken als het ware de labels van betrouwbaarheid of toegewijdheid zonder dat ze zich er bewust van zijn dat dit door de face time komt. Dit betekent ook – al noemen de onderzoekers dit niet – dat de labels geplakt kunnen worden zonder dat er een link is naar de resultaten van de werknemers.

Een belangrijk aandachtspunt dus, voor managers van thuiswerkers. De onderzoekers adviseren managers dan ook om hun werknemers niet te evalueren op basis van hun ‘traits‘, maar wel op basis van objectief meetbare resultaten.

Thuiswerkers: laat je zien!

Voor thuiswerkers hebben de onderzoekers ook een aantal adviezen, die inmiddels vertaald zijn door Cor op Personeelslog. Deze adviezen zijn:

  • Regelmatig updates te geven: via telefoon of mail regelmatig laten weten hoever ze met hun werk zijn gevorderd (83% van de thuiswerkers doet dit)
  • zZchtbaar te zijn op kantoor: als ze een dag op kantoor zijn, laten slimme thuiswerkers extra nadrukkelijk weten dat ze er zijn (35%)
  • Thuis direct beschikbaar te zijn: ze reageren zo snel mogelijk op mail, zoals mensen gewend zijn van collega’s die op kantoor zijn (26%)
  • Collega’s bij te praten: ze laten collega’s voortdurend weten waar ze zijn en wat ze onder handen hebben (22%)
  • Buiten kantoortijd te mailen of bellen: ze mailen en bellen vroeg of laat om te bewijzen dat ze hard werken, ook als ze niet op kantoor zijn (20%).

Het is teveel gevraagd om van een manager perfecte objectiviteit te vragen. Het is heel voorstelbaar dat mensen die vaker aanwezig zijn als betrouwbaar worden gezien, toch? Dus als je veel thuiswerkt, probeer dan deze adviezen op te volgen.

Steeds meer thuiswerken

In het artikel over het onderzoek wordt ook genoemd dat thuiswerken / het nieuwe werken goed zijn voor zowel de organisatie als de werknemer. Ook wordt genoemd dat de fysieke locatie van de werknemer steeds minder belangrijk is voor het werk dat hij of zij doet. In heel veel beroepen zou daarom in de toekomst steeds meer thuis kunnen worden gewerkt. En naar mate dit meer gebeurt wordt het belangrijker dat we daar als (organisatie-)cultuur goed mee om kunnen gaan.

0 reactie(s) op “Thuiswerken werkt tegen je. En managers: let op thuiswerkers!”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


De verificatie periode van reCAPTCHA is verlopen. Laad de pagina opnieuw.